Mitt val i byggsektorn

Jag tror på byggsektorn på lång sikt och jag väljer att satsa på Skanska som agerar ute i vida världen, Europa och Nordamerika i huvudsak.
Blickar man bakåt över flera decennier ser man en stor demografisk förändring och det är nog bara i sin linda, urbaniseringen är här på allvar nu. Jordbrukssamhället är passé och världen över koncentrerar vi oss allt mer i stora städer.
Det behöver byggas vägar, skolor, sjukhus, lägenheter osv. Skanska tror jag är ett mycket bra innehav på riktigt lång sikt.

Igår kväll läste jag Skanskas årsredovisning till jag somnade framför datorn och det ser bra ut. Man har fokus på lönsamma projekt (framför att driva volym som kan pressa marginal hårt). Utdelningen har stigit stadigt de senaste 10 åren.

Utdelningen höjdes rejält till 7,5 kronor och betalas ut i april. På kursen 183 kronor är direktavkastningen cirka 4,1%.
Jag hoppas att den efter utdelningen tappar mer än de där 7,5 kronorna, det blir ibland så eftersom så många har fokus på den. Min förhoppning är som sagt att den skall backa mer och då siktar jag på att köpa in mig. Skanska blir ett nytt innehav i min portfölj och jag tänker mig en viktning om 2-4% på sikt.

Byggsektorn är något jag tror stenhårt på långsiktigt och jag saknar den i portföljen sedan jag sålde NCC förra året. Jag äger redan Skanska indirekt via Industrivärden men jag vill ha en tydligare och tyngre exponering mot sektorn och väljer en direktplacering också.


10 kommentarer:

  1. Varför valdes NCC eller Peab bort?

    SvaraRadera
  2. Skanska som bevisligen klarar internationell konkurrens vilket känns mindre säkert för övriga byggbolag är nog ett bra långsiktigt köp.

    SvaraRadera
  3. Han gjorde ett fel köp när han köpte NCC sist antar jag. Petrusko är inte så långsiktig som han skriver eller så har han svårt att hitta bolag.

    Kärninnehav som Castellum och HM säger allt. Att ta sig över ån är inte heller så bra enligt mig.

    Med vänlig hälsning Peter

    SvaraRadera
  4. Köpte in mig i Skanska tidigare denna månad, tänker likadant som dig samt så har jag en vän inom företaget som försett mig med intressant information som stärkte mina köpsignaler på företaget. Tror du har helt rätt i att detta är ett bra långsiktigt innehav!

    SvaraRadera
  5. NCC är mitt val (NCC Housing delas ut till aktieägarna iår) men Skanska är ett riktigt fint bolag som kan komma att införskaffas.

    SvaraRadera
  6. Trevligt att läsa dina funderingar efter att precis ha lagt de utdelningar son kommit in på ett mindre innehav i just Skanska. Jag har NCC sedan tidigare och tror att detta är ett bra komplement.

    Trevlig dag
    /Helena

    SvaraRadera
  7. Skanska är eller var väl ett av världens största byggbolag tidigare. Har ganska omfattande verksamhet. Kul när det på Avanza i inloggat läge, sprutar ut meddelanden om olika byggen de vinner kontrakt på.

    Ett av mina största innehav nu.

    SvaraRadera
  8. "Kärninnehav som Castellum och HM säger allt."

    Vad är det för fel på Castellum och HM?

    SvaraRadera
  9. Skanska var världens 8:e största byggentreprenör år 2015. I alla fall enligt den här undersökningen.

    http://www.enr.com/toplists/2015_Top_250_International_Contractors1

    ....och nr 5 år 2014 enligt den här.

    http://www.constructionglobal.com/top10/25/Top-10-construction-companies-in-the-world

    Svårt att mäta det exakt, det beror ju på vilka mätdata man använder, men en sak är klar och det är att Skanska är en stor spelare inom byggverksamhet internationellt sett. Intressant är också att man är stora i USA.
    http://www.enr.com/Top_Lists/Top_Contractors1

    SvaraRadera
  10. Skanska är en av mina absoluta favoriter. Har en liten post själv just nu men har en hel hög på väg in via arv. Kommer fortsätta fylla på i dom:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...