Min senaste affär

Igår handlades Handelsbanken utan rätt till utdelning, så kallad X-date eller X-datum på svenska. Jag satsade på att den under dagen skulle sjunka mer än utdelningen och lade redan kvällen innan köporder på strax under 107 kronor.
Den ordern gick igenom ganska tidigt på dagen igår och jag såg möjlighet att köpa fler till lägre kurs. Två ytterligare orders lade jag in på två lägre kurser varpå jag fick avslut på en av dem.

Handelsbanken blir ett nytt innehav i portföljen och jag har börjat positionen med ett knippe aktier till ett snitt om cirka 106,5 kronor. Jag tycker att det är ett bra bolag och Sveriges, kanske Europas finaste bank. Min plan är att via spridda köp komma upp i en vikt kring 2% i portföljen och jag har ingen brådska.
Detta är inget kärninnehav utan jag ser det lite flummigt så här: Ett riktigt bra bolag som utöver god avkastning skall ge mig riskspridning. Det där med riskspridning är viktigt för mig och jag siktar på att ha fler sådana här innehav. Bra bolag som sprider min risk och väger kring 1-4% i min portfölj.

De svenska bankerna har generellt hög direktavkastning och jag som utdelningsinvesterare har haft svårt att komma upp i lika hög och fin direktavkastning på mina vanliga aktier/bolag. Det känns helt okej att ha med en bank på ett litet hörn i portföljen.
Förvisso är jag sedan tidigare ägare i Handelsbanken via mitt innehav i Industrivärden och så har jag resonerat men nu ville jag ha en tydligare, direkt exponering.

Jag har köpt Handelsbanken a som är mer omsatt och billigare än Handelsbanken b.




2 kommentarer:

  1. Hej och tack för en bra blogg! :)

    Jag gjorde detsamma igår och köpte in mig för 106,3kr!
    Men från en sak till en annan, hur ser du på H&M för tillfället? Jag har ett GAV på 279kr vilket jag tyckte va bra för ett tag sedan. Nu gick Morgan Stanley ut som du antagligen redan vet och satte ny riktkurs på 160kr. Med tanke på att H&M är ett av dina två kärninnehav så undrar jag hur detta påverkar dig? Mentalt då först och främst, hur går dina tankar kring detta?

    Tack!
    Med vänlig hälsning,
    Jocke

    SvaraRadera
  2. Hej Petrusko!
    Tack för en bra blogg. Läste för många månader sedan ett inlägg som du gjorde om användning av lån som verktyg för att köpa kontinuerligt till bra priser.

    Vad tycker du om denna diskussion?
    http://borssnack.di.se/?f=1&t=2317473

    Jag vet att du är kund hos Avanza, och det skulle vara intressant att höra din syn kring detta lån. Kanske i ett framtida inlägg?

    Ha det fint!
    abbe

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...