Lönevecka mars 2016

Ny vecka och nya möjligheter, denna veckan är det lönevecka dessutom. Nya friska fräscha pengar in på lönekontot och en god del av dem skall ju direkt vidare till aktiedepån.

Jag har som rutin att tidigt på morgonen dagen lönen kommer in på kontot så startar jag datorn och för över pengar till min depå hos Avanza. Detta innan jag gör något annat, prio på rätt saker.

Denna veckan får jag lönen på torsdag och jag räknar med att hinna föra över en slant och köpa fler aktier innan börsen tar helg. Det är en kort börsvecka nu på grund av påsk.



I vanlig ordning har jag långt gångna planer kring vad jag skall köpa, inte 100% spikat men i runda slängar har jag stakat ut hur jag skall göra om stjärnorna står rätt =)

Om ABB står en bit under 160 kronor ökar jag nog min position där. Med verksamhet som laddning av elfordon, tillverkning av robotar mm är detta ett bolag jag verkligen tror på en fin framtid. Direktavkastningen är hygglig kring 4%.

Förra veckan gick jag in i Handelsbanken och jag planerar att öka löpande i den. Om det inte blir några ABB kan det nog bli fler Handelsbanken om den handlas kring 108 kronor som mest. Står den högre kan jag vänta och hoppas på bättre läge. Jag har redan orders med 3 månader giltighetstid inne på den.

Jag skall köpa fler Johnson & Johnson och då jag accepterar kurs över $100 så spelar det ingen större roll om jag köper på 105 eller 108 dollars. Det här är ett fantastiskt bolag som jag vill äga mer utav. Går den under $100 igen så tar jag i betydligt mer när jag köper. Nu är planen att under en tid köpa varje månad.

På ritbordet har jag också tankar att komplettera JNJ med Pfizer och eller AstraZeneca. De är okej bolag med en verksamhet jag tror är bra i många decennier framöver. 1-2% vikt i min portfölj skulle dessa kunna få utgöra. Syftet är att sprida risken totalt sett i portföljen (inte specifikt i läkemedelssektorn).

Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net



9 kommentarer:

  1. Hej petrusko,

    Vad tror du om Novo Nordisk som alternativ till AstraZeneca? Novo Nordisk verkar ha backat en del sedan toppen och höjde utdelningen rejält iår.

    Med vänlig hälsning,

    Calle

    SvaraRadera
  2. Hej Calle,
    Jag tycker att Novo Nordisk är ett jättefint bolag med en urstark position på marknaden i sin genre. Den kan se dyr ut på kort sikt men jag tror den är en bra placering på lång sikt. Ökat välstånd och ökad fetma i världen kommer tyvärr generera bra business för Novo.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Novo är väldigt trevligt bolag. Nu till kanske en riktigt knäpp fråga men noterat att det finns en AstraZeneca i USD och den står i ca 28 USD. vem köper denna? och varför är den i såna fall också billigare att köpa än den svenska?

    SvaraRadera
  4. Jag hade kollat AbbVie om jag var dig. AbbVie avknoppades Abbot Laboratories för några år sedan. De har en fin pipeline, direktavkastning på 4,1%, blockbuster i form av Humira med fortsatt växtpotential. Biologiska läkemedel är inte lika enkla att kopiera och när patentet går ut så sjunker inte priser/marginaler lika mycket som är fallet för läkemedel baserat på mindre/enklare molekyler som är lättare att kopiera. Abbot och senare AbbVie har en fin utdelningshistorik med ökade utdelningar.

    Ett fint bolag helt enkelt.

    Lycka till!
    /Apotek1arn

    SvaraRadera
  5. Hej Apotek1arn,
    kul att höra från dig min vän. Hoppas allt är gött med dig.
    Tack för tipset, jag skall spana på AbbVie. Det låter ju bra det "tekniska" kring deras preparat som du presenterar. Sådant gillar jag. Stort tack.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Helt orelaterat, SCHD har höjt utdelningen till $0.2981 och har nu en DA på >3%? Gick ex idag och delar ut den 28:de.

    SvaraRadera
  7. Du har sett att Avanza har direktöverföring va? Toksmidigt, tar några sekunder för att föra över pengar i stället för 4 timmar eller så. :-)

    SvaraRadera
  8. Hej Mia,
    Tack för tipset. Jag har en skruttbank som inte brukar vara med på det där, Länsförsäkringar bank. Ganska surt faktiskt. Läge byta till Handelsbanken kanske.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Absolut läge - kunde bli jättefrustrerad tidigare då marknaden sprang nedåt helt oväntat och jag var tvungen att vänta 4 timmar innan jag kunde spontanhandla. Missar inga fyndtillfällen längre (om jag inte är pank förstås, men det är en annan sak ;-) )

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...