Kungsleden intressant case


Kungsleden är ett fastighetsbolag som genomgått en stor förändring och något vi nästan kan kalla fr ett stålbad. Innan finanskrisen hade bolaget jättestort fokus på transaktioner och man köpte fastigheter i ett högt tempo och sålde dem helst lika snabbt för att göra en snabb vinst. Var fastigheterna låg i landet osv och vilken typ hade ingen större betydelse, man bara köpte på sig med plan att snabbt sälja för att tjäna pengar.
Samtidigt var man överkreativ i bokföringen och skatteplaneringen vilket i efterhand resulterat i baksmälla på fler miljarder kronor.

Nu har Kungsleden bytt till mer sunda mål och har stort fokus på förvaltningsresultatet. Man har ett långsiktigt tänk och äger fastigheter för att tjäna pengar på intäkterna från dem. Det sista caset som berörde skattetrixandet för många år sedan är nu avslutat i rätten och Kungsleden tog en engångskostnad i Q4 för detta på över en miljard. De har förvisso överklagat men det kan ju bara resultera i att de slipper betala. Är ni med mig på den? Inga ytterligare skattesmällar föreligger nu alltså.

Sedan några år tillbaka har man en utdelningspolicy kopplad till förvaltningsresultatet men man har hållit nere utdelningen för att stärka finanserna och betala diverse skattesmällar de åkt på.
När Kungsledens skattemässiga situation klarnat är avsikten att de skall dela ut 50% av förvaltningsresultatet årligen.
Jag tror att man redan nästa vår kommer dela ut enligt detta.

2015 landade förvaltningsresultatet på 5,31 kronor per aktie vilket skulle ge en utdelning om 2,65 kronor enligt utdelningspolicyn. Utdelningen blir dock 2 kronor eftersom de under 2015 fortfarande hade oklarheter kring skatten. 

Antaget 10% tillväxt i förvaltningsresultatet under 2016 landar det på cirka 5,85 kronor och utdelningen nästa vår kan då tänkas bli 2,9 kronor. En utdelningstillväxt om 45%.


Ledningen i Kungsleden är sedan länge "rensad" och de har en ny storägare med långsiktigt fokus och sunda värderingar verkar det som. Risken i skattedomarna är nu borta och det är läge att se på Kungsleden med andra ögon.

Jag har förtroende för VD Biljana Pehrsson och hon har gjort ett riktigt bra jobb i Kungsleden under dess förändringsprocess.  

Kungsleden handlas på ett ungefär i linje med eget kapital och utdelningstillväxten lär bli kraftig de närmsta åren. Jag tror det kan vara ett bra läge att kolla på Kungsleden givet en placeringshorisont på minst 2-5 år.

2 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!

    Du som gillar indexfonder / ETF'er, har du kollat på följande ETFer?

    VUG (Growth)
    VV (Mix)
    VTV (Value)
    VYM (Value)
    SCHD (Den vet jag att du har nämnt)
    VT (Mix/Inter)
    XWD / URTH (Inter)

    SvaraRadera
  2. Kungsleden har länge varit på min "snart säljer jag fan"-lista ett längre tag men på senaste året börjar de se mer och mer intressanta ut för en mer långsiktig investeringshorisont. Jag funderar på att utöka innehavet och om utdelningstillväxten blir så kraftig som du tror blir det här ett fint köp. Tack för inlägget, jag har tänkt samma tanke själv. :)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...