Handelsbanken, top pick i sektorn

Handelsbanken är mitt top pick i sektorn och anledningen till det är deras försiktigare profil jämfört med övriga banker. De har tex bäst kredit rating av alla banker i hela Europa, det är starkt! (Aa2 från Moodys).
2015 levererade banken sitt bästa resultat någonsin och 2016 ser ut att bli bra det också.
Vinsten per aktie landade på 8,57 kronor och på en kurs om 108 kronor är p/e-talet 12,6.
Utdelningen som har X-date idag 17/3 är på totalt 6 kronor (ordinarie 4,5 kr + bonus 1,5 kr).  Det är troligt att utdelningen även nästa vår hamnar kring 6 kronor. Med lite tur blir den högre än så, man kan ju hoppas i alla fall.

Banker är lite svårare att förstå sig på än tex fastighetsbolag som jag har lättast för. Även om jag inte fullt ut förstår allting i årsredovisningen skulle jag ändå kunna tänka mig att äga Handelsbanken. Jag kan konstatera att det är ett riktigt fint bolag med bra historik, fina nyckeltal och sannolikt fortsätter de vara bra.

Jag överväger att köpa in mig i Handelsbanken under en period. Med tanke på det jag nämner i stycket ovan att jag tycker banker är lite svårare att förstå så är en viktning kring 2% av portföljen max vad jag vill ha i ett sådant här innehav.

De andra svenska bankerna är fina de också och man kan säkert argumentera för större potential i någon av de andra men jag gillar finansiell styrka, Handelsbankens konservativa syn på risk. Jag väljer detta framför de andra bankernas egenskaper de ev kan stoltsera med.

Svenska Handelsbanken är mitt top pick i banksektorn.

Länk till aktien hos Avanza för mer information.



7 kommentarer:

  1. Har du någon färsk sammanställning över innehav inkl vikt just nu? Samt målsättning?

    Är det JNJ, index och Handelsbanken som är prioriterat att öka i under 2016?

    SvaraRadera
  2. Mycket fint bolag, men varning för en eventuell Brexit (som jag iofs inte tror så mycket på). Det mesta av Handelsbankens tillväxt kommer från UK just nu.

    SvaraRadera
  3. Oavsett om Brexit blir av eller inte är det väl bra för Handelsbanken att de finns på den marknaden? Det är ju inte som att brittiska företag och privatpersoner kommer att behöva mindre banktjänster om Brexit inträffar. Eller?

    Å andra sidan: om Brexit inträffar kanske brittiska finansmarknaden går in i en koma och då skadas Handelsbankens brittiska gren. Är det så du menar, "Anonymous"?

    SvaraRadera
  4. Även jag gillar Handelsbanken, och i dagsläget har jag runt 4% av min portfölj i bolaget.

    SvaraRadera
  5. Petrusko, hur ser du på FIs idéer om företagsriskvikter. Detta spås ju påverka SHBs utdelningsförmåga.

    Tack för en kul och bra blogg att läsa(en av få jag faktiskt återkommer till). Har med intresse läst dina idéer sedan länge.

    SvaraRadera
  6. Har själv tittat på just handelsbanken men har valt bort traditionella banker då jag tror de kommer behöva göra stora förändringar längre fram för att följa med i utvecklingen. Tittar istället på Nordnet och Avanza.

    SvaraRadera
  7. Babossa (tidigare Anonymous)21 mars, 2016 23:37

    Det var jag som skrev Brexit-kommentaren tidigare (17 March, 2016 09:49)

    @Gustav

    Ja, jag menar att brittisk ekonomi kan gå in i en lång ökenvandring vid en Brexit och att SHBs satsning där kan sluta bära frukt under en sådan period.
    Om man tror på en Brexit är det här ingen bra aktie att sitta med på medellång sikt. Det är såklart redan till viss del inprisat (kan jag tänka mig) och aktien kan i så fall få sig en knuff åt andra hållet om Brexit-planerna avstyrs.

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...