Handelsbanken säljrek

 ABG Sundal Collier rekommenderar sälj på Handelsbanken och idag backar aktien kring 2% hittills men dagen har ju bara börjat. Kan hända att den repar sig eller att den backar mer, oavsett tycker jag att Handelsbanken är köpvärd på mycket lång sikt.

Jag skopade in ett knippe på 105,8 kronor och är redo att köpa fler om den backar ytterligare.
Nästa vår blir utdelningen förmodligen inte under 5 kronor vilket ger en direktavkastning på strax under 5%. Nu i år pyntade de 4,5 kronor + 1,5 kronor bonusutdelning. SME direkt har en prognos om 5,87 kronor utdelning för nästa vår.
Jag blir inte förvånad om utdelningen landar på 6 kronor eller strax där över nästa vår. Något att se fram emot. Handelsbanken är mitt nyaste innehav och jag planerar att öka regelbundet till en vikt om 1-2% i min portfölj.

*Uppdatering: Det blev avslut till kurs 105 kronor också.
*Uppdatering II: Jag köpte än fler på 104,7 kronor.
*Uppdatering III: Ytterligare ett gäng på 104,5 kronor.
*Uppdatering IV: 104 kronor blev det också och där ger jag mig för dagen.


19 kommentarer:

  1. Köpte också på mig!

    SvaraRadera
  2. Gött Jocke,
    Det tror jag blir bra på lång sikt. Bra bolag fortsätter oftast vara bra.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Har under en längre tid valt mellan SEB och SHB men lotten föll tillslut på SHB.
    Synd man inte köpte mer när den var under 100 kr för någon månad sen!
    //Jocke

    SvaraRadera
  4. Köper själv till sonen för hans barnbidrag i handelsbanken, så i hans sparhorisont 16år frammåt blir det en bra investering. Idag kom även utdelningen som återinvesterades.
    / Baronen

    SvaraRadera
  5. Tjena Victor,
    Den där grabben kommer tacka dig när han blir stor. Handelsbanken för barnbidraget är inte så tokigt men du har väl lite riskspridning va?

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Fina köp!
    Funderade på A och B aktierna.
    Ser du köpt a.
    Men om man kollar på 10 års grafen på avanza så har B utvecklats runt 16% bättre.

    Hur kommer det sig?
    Spelar det in i ditt köpval mellan a och b?

    Mvh

    SvaraRadera
  7. Finns ingen anledning att köpa den dyrare B aktien om man är ute efter utdelningen. Långsiktigt borde a aktien vara mest attraktiv då storägarna köper den.

    SvaraRadera
  8. Roligt med köp! Är också sugen på att gå in i Handelsbanken då jag inte äger någon bankaktie och vill sprida min risk. Min tanke är att köpa A-aktien då den är billigare och har större omsättning.

    Hur tänker du kring Brexit och Handelsbanken? Lyssnade på Placeras podcast STOCKholmsbörsen och de förklarade att framförallt banker, och i synnerhet Handelsbanken, skulle påverkas negativt vid en exit.

    /Jens

    SvaraRadera
  9. Hej Jens,
    En ev Brexit oroar mig inte särskilt. Kortsiktigt kan det nog fladdra lite i kurs för Handelsbanken om det blir en Brexit men långsiktigt är det sannolikt bara en flugskit i kursdiagrammet. Storbritannien går ej under vid en Brexit, de finns kvar och kommer fortsätta göra business till kors och tvärs. Jag tror inte att storföretag kommer fly landet i stor skala.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Tack för ditt svar och inspirerande blogg! Låter klokt och med en lång sparhorisont känns detta som en än mindre problematik. Eventuell Brexit kan ju t o m betyda köptillfälle vid en dipp. Anser du förresten att diversifiering är en generellt bra anledning till köp av bankaktie? Är ganska ny inom detta, och äger 16 andra bolag för tillfället.

    Vänligen, Jens

    SvaraRadera
  11. Hej igen Jens,
    Ja jag tycker diversifiering är an mycket god anledning att titta på bankerna. Jag själv gjorde det delvis pga det.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Grymt! Läste nu även dina tidigare inlägg om aktien, blir ett köp imorn innan börsen tar påskledigt. Trevlig kväll! /Jens

    SvaraRadera
  13. Hej,

    Fyllde på handelsbaken idag för 103,7 vilket gör att jag snittat ner mig till 106 ungefär. Jag skulle dock behöva lite tips på bra bolag nu när återbäringen trillar in till sommaren.. har följande bolag i portföljen:
    JNJ
    Atlas B
    Nilörngruppen
    Akelius pref.
    Handelsbaken A
    Alm Eq Pref.
    Klövern Pref.

    Skulle vara uppskattat med en åsikt om portföljen och hur jag kan utveckla den ytterligare!

    Tack för en bra blogg och trevlig påsk!

    SvaraRadera
  14. Tjena Nielsen,
    Fin portfölj du har. Något man skulle kunna ta sig en titt på är en indexplacering för att sänka och sprida risken. Avanza Zero och Nordnet Superfonden är två fina alternativ utan avgift. Jag gillar Xact OMXSB Utd som är en börshandlad fond som följer ett bredare index på cirka 100 största bolagen. Den betalar utdelning i juni varje år och avgiften är låga 0,15%

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  15. Hej,

    Hur kommer det säg att du inte plockat in bank förens nu? Många likasinnade har ofta 2-3 av de fyra bankerna och Nordea brukar vara en favorit hos sparare med ett utdelningsfokus.

    Mvh
    David

    SvaraRadera
  16. Tack Petrusko,

    Om man vill gå in och exponera sig mot index i år, vad bör jag ha i åtanke? Tack för dina ord!

    SvaraRadera
  17. Hej David,
    Jag har haft mycket annat fint att köpa. som jag skrev i något inlägg nyligen så tycker jag att banker är svåra att förstå/värdera varpå jag haft en försiktig inställning till dem. Jag har valt att köpa Handelsbanken på lite mjukare värden, det är ett bra bolag som sannolikt fortsätter att vara bra.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  18. Tjena Nielsen,
    Som mycket annat så tycker jag det är bra att köpa regelbundet. Har man en viss summa som skall investeras kan man sprida köpen över några månader. Det ger ett hyggligt snittpris.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  19. Hej,
    Handelsbanken sägs vara den bank som relativt sett är mest exponerad mot den svenska bostadsmarknaden (även om jag har svårt att hitta fakta i rapporterna). Dessutom ligger de lågt i sk kärnprimärkapitalrelation jmf med övriga storbanker, vad jag kunnat läsa mig till.

    Hur ser du på dessa risker/förhållanden? Jag valde själv mellan SEB och SHB och landade i de förstnämnda bla pga ovanstående.


    Mvh /J

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...