Fler Johnson & Johnson

Igår köpte jag fler Johnson & Johnson för strax under $106 per aktie. Det är lite mer än jag betalat tidigare då jag satsat på att köpa under $100.
Det här är ett fantastiskt fint bolag som jag vill vikta upp betydligt i portföljen. Just nu väger det cirka 4% i min portfölj och minst det dubbla skulle jag gärna se.
Det här är ett innehav som jag är oerhört långsiktig i, jag har stort förtroende för bolaget och tror mycket på verksamheten. Om jag betalar $97 eller $106 har inte så stor betydelse på 30 års sikt varpå jag tummar på det där med att jag helst betalar under $100.

Direktavkastningen är strax under 3% och Johnson & Johnson är en Dividend King med ett track record på +50 år av utdelningshöjningar.
De senaste 5 åren har de höjt utdelningen med 7% per år i snitt. På 10 år är tillväxten lite högre med knappa 9% per år i snitt.
Utdelningsandelen är under 50% vilket är mycket starkt.
Juni är den månad som utdelningen brukar höjas och info om denna kommer i slutet av april.
Nu är utdelningen $0,75 per kvartal och jag tror inte den blir under $0,8 efter höjningen.

Den senaste kvartalsutdelningen har pay date idag och för oss med svenskar som äger den via en svensk mäklare tar det några dagar extra innan utdelningen syns på depån.
Johnson & Johnson är ett superfint bolag och jag ser fram emot att köpa fler och sedan se utdelningen höjas år efter år efter år efter år efter.... Ja, ni förstår grejen =)

Tickern för aktien är JNJ och här är en länk till den hos Avanza.



3 kommentarer:

  1. Johnson & Johnson är ett av de bolagen som står på min köplista. Verkar verkligen vara ett gediget tryggt bolag. Har dom utdelning flera gånger om året?

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. Skillnaden mellan $106 och $100 är ju nästan 2 års utdelningar (-75 cent "rabatt" igår). Så det kan ju vara väl värt att leka med tanken om JNJ kommer att gå ner under $100 igen, inom de närmsta 2 åren. Eller om det helt enkelt aldrig kommer att ske...

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...