Emerson Electric Dividend King

Emerson Electric är bolaget som på vissa plan är en konkurrent till ABB som är ett mer bekant bolag för oss svenskar. Likt ABB är man bla inblandad i allehanda lösningar för kraftöverföring, ström från vindkraftverk, ström till industrin. Emerson har en god del business i olje och gassektorn och i spåren av att bolagen i sektorn drar ned på sina investeringar har Emerson drabbats negativt men de har parerat det väl. Investerare och analytiker har dock flytt bolaget och är skeptiska. Analytikerkåren väger över tungt på säljrekar på bolaget.

Jag räds inte oljekrisen och hur den påverkar bolaget, snarare ser jag den som en möjlighet. Emerson Handlas kring 20% under 52 week high och en direktavkastning på knappa 4% vilket är riktigt bra för ett stabilt bolag av denna typen. p/e på innevarande år är kring 15.

Emerson Electric har höjt utdelningen varje år i snart 60 år och kvalar in som en "Dividend King" (Bolag som höjt varje år i minst 50 år).

Utdelningen betalas kvartalsvis i mars/juni/september/december och höjs varje år i december. Senaste höjningen var lägre än historiska snittet, det är ju tuffa tider så det är bra att man inte bränner på allt för mycket. 1% höjning är bättre än ingen höjning. Utdelningsandelen är kring 50% så det går ingen nöd på den, det kan vara tuffa tider och Emerson kommer ändå höja.

Bolaget är starkt, har fina nyckeltal och en verksamhet med framtiden för sig. Den här är nog en hygglig placering på lång sikt.
Med ett börsvärde på cirka 280 miljarder svenska kronor är Emerson storleksmässigt mindre än ABB som har ett börsvärde på cirka 360 miljarder kronor. Mitt top pick är ABB men jag gillar Emerson också. Medan Emerson förvisso sysslar med automation är ABB kungen på robotar! Fokus på ström och allt kring det har de gemensamt men när det kommer till automation är ABB strået vassare i mina ögon, jag gillar deras marknadsposition på robotar. 

Amerikanska bolag benämns ofta med sin ticker och Emerson Electrics ticker är EMR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...