ABB fixar internet i gardinerna åt Microsoft

Microsofts fastighet i Köpenhamn är nu pimpad med det senaste och häftigaste inom avancerad fastighetsautomation från ABB (kanske en lätt överdrift men säg till om du hört fräckare grejer).

Systemet använder dagsljuset för att optimera klimatet inne i byggnaden. Markiserna är uppkopplade via Internet of Things för att kontrollera ljus och värmeinsläpp. Genom att justera belysningen och ta vara på inkommande dagsljus sparar man 20-60 % av energiförbrukningen.
Om det nu kan bli fräckare och mer inne så kallas det "the Internet of Things, Services and People (IoTSP)". Inte bara IoT alltså =)

Det här är supermodernt och verkligen något som ligger i tiden, att effektivisera för att sänka energiförbrukning. Jag äger ABB och en stark anledning till det är för att jag gillar deras verksamhet som har tiden för sig. Internet of Things, robotar, elfordon och allt vad det är.

Jag tror att ABB är ett mycket bra innehav i en långsiktig portfölj. Den här lär fortsätta höja vinst och utdelning i många år framöver.
Utdelningen är på cirka 6,5 kronor och på kursen 159 kronor ger det en direktavkastning om cirka 4,1%. Förra året delades utdelningen upp där en större del betalades ut i maj och en mindre del i juli. Anledning till detta var skattemässiga fördelar i bolagets hemvist som är Schweiz.

Länk till ABB hos Avanza med mer info om bolaget och aktien.


5 kommentarer:

  1. Intressant
    En annan fråga, är ABB bäst att äga i en ISk eller KF då de har utländsk hemvist menar jag.

    Tack för en bra blogg

    SvaraRadera
  2. Vad betalar man i utländsk källskatt på ABB?

    Eller är det skattefri utdelning då den är noterad i Sverige?

    SvaraRadera
  3. Tjena,
    Tack för era frågor. Jag ställde mig den också innan jag köpte ABB. Jag kom fram till att det inte dras någon skatt på utdelningen över huvud taget varpå jag köpte den i mitt ISK. I maj får jag min första utdelning från ABB och då vet jag for sure.

    Det är ju olika skatteregler i olika länder och Sverige har olika skatteavtal mellan dem dessutom. Ofta är det 15% men inte alltid. UK tex drar 10%, Danmark drar 28%.


    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. I maj??

    Det blir väl bara ett utdelningstillfälle i år och det är väl i juli?

    SvaraRadera
  5. Tjena Bagis,
    Jag har inte sett fullständig info om utdelningen ännu. Förra året betalades den ut några dagar efter årsstämman. Den lilla delen som betalades i juli flyttade man dit av skattemässiga skäl. Således torde ordinarie utdelningstillfälle vara snarlikt i år och några dagar efter årsstämman blir i maj, kanske redan i april.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...