Volati preferens 106 kr till 88,5 kr

Jag deltog i introduktionen av Volati preferens förra sommaren, priset var 106 kronor och jag tyckte det var i högsta laget men det var ändå intressant. Redan vid introdagen backade den flera kronor och har sedan dess tappat än mer. Det beror dock inte på bolaget eller denna preffen specifikt utan det är marknaden generellt som omvärderat den här typen av värdepapper. Investerare har ett högre avkastningskrav nu och de flesta preffarna har således sjunkit i kurs.

I veckan slog jag till och köpte fler Volati pref till 88,5 kronor. En direktavkastning om cirka 9%. Kan låta högt men sett till risken i Volati och en relativvärdering vs andra preffar så är det ett rimligt pris.

5 kommentarer:

  1. Känns som du bygger ett fint kassaflöde genom köp på dessa nivåer. Jag har i princip avyttrat alla preffar just nu till förmån för utdelande bolag som jag tror och hoppas ska fortsätta höja in utdelning kommande år. Hur tänker du kring dessa saker, planerar du att en dag avyttra dina preffar mot utdelande aktier?

    SvaraRadera
  2. Mycket intressant, funderar på om man ska öka innehavet jag också.. ;)

    SvaraRadera
  3. Lägre räntor; låg inflation och starka rapporter från fastighetsbolagen - samtidigt ökar avkastningen på många av dessa bolags preffar. Jag lånar in till 1 % och lånar ut till i snitt 8% (portfölj av olika preffar). Jag skulle hävda att det här gapet aldrig varit större.

    SvaraRadera
  4. Petrusko, har du inte Archer Daniels Midland i din bevakningslista? Det verkar vara en fin utdelare med låga nyckeltal, ratios, payout ratio. Enda nackdelen är väl att fria kassaflödet kan variera kraftigt från år till år, men det är ett tämligen kapitalintesivt företag.

    SvaraRadera
  5. Till Pedah:

    Men preffen värderas på avkastningskravet (inkl. inflation) relativt hela dess livslängd, medan låneräntan på din inlåning sätts på 3 månader i värsta fall.

    Därmed uppkommer ju en stor hävstång. Om inflationen bedöms öka eller avkastningskravet för den specifika preffen ökar med 1% så faller preffen med >10% om den skulle lösas in nästa år. Det täcker kanske den årliga avkastningen. Men de flesta skall lösas in om >10år i värsta fall. Kapitalränta på kapitalränta.

    Efter ökade inflationsförväntningar även höjer 3-mån räntan så är det dubbel risk.

    Preffar är inte riskfritt. Det finns en anledning att gapet inte varit större för nymodigheten preffar.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...