Volati bokslutskommuniké

Idag fick jag ett vykort av Volati, de presenterade sin bokslutskommuniké igår varpå de skickade detta vykort med lite kort info. Det uppskattar jag, schyrre.

Yes, igår släppte de sin rapport och jag skummade igenom den då men idag har jag spanat närmre och det är en bra rapport, inget att hymla med. Volati slår mig som ett bolag som är duktiga på det de gör, riktigt duktiga. De visar upp imponerande nyckeltal tex 28% avkastning på eget kapital för 2015, 8 procentenheter bättre än målet om 20%.

Förvärvet av Lomond ser ju hitintills riktigt bra ut. Bolaget ökar omsättningen och visar på klart starkare lönsamhet under 2015. Bara under den korta tid ( augusti 2015) Volati ägt Lomond har det hunnit omsätta nästan lika mycket som Besikta som tidigare var Volatis största innehav sett till omsättning. Numera är Lomond klart störst.

Kassaflödet från den löpande verksamheten var 247 miljoner kronor och täcker upp utdelningen på preferensaktierna (64 miljoner) 3,9 gånger, starkt.

Som jag nämnde var avkastningen på eget kapital 28% vilket jag tycker är riktigt bra. Sett över tid ligger de stadigt på höga nivåer på detta nyckeltal. Några enstaka extremår (2013+2007) drar upp snittet rejält men exkluderat dem har Volati ändå ett fint snitt över tid. Varje investerad krona i Volati genererar alltså väldigt god avkastning. Man kan anta att de kommer fortsätta prestera på detta vis och då är varje förvärv och investering något att hoppa högt över, det kommer ju snabbt generera betydligt högre vinst för Volati.

Vidare kan man nämna något mindre bra i rapporten och det är portföljbolaget Besikta, verksamma inom besiktning av fordon. Bolaget tappar marknadsandelar och omsättning. Medan omsättningen går ned något tappar man rejält på lönsamheten och här är förklaringen delvis att man investerat i och implementerat ett nytt affärssystem. Nu är dock den ursäkten förbrukad och det vore ett misslyckande om man använder det som förklaring till fortsatt underprestation under Q1 2016 och framåt. Jag har tagit del av siffror för besiktning i Sverige för Januari och de visar på att Besikta tar marknadsandelar. Jag hoppas att det är en trend som håller i sig framåt.

Volatis stamaktie är onoterad och ägs av grundarna i huvudsak. Noterat finns dock preferensaktien och den äger jag. Volati preferens ger en utdelning om 8 kronor per år och på kursen 93 kronor ger det en direktavkastning om 8,6%



5 kommentarer:

  1. Intressant analys! Har haft ögonen på Volati ett tag för att ev lyfta in det i min utdelningsportfölj.

    Hur stor del av Volatis företagsportfölj utgörs av Besika?

    SvaraRadera
  2. Tjena Cykelpeter,
    Efter förvärvet av Lomond hamnar Besiktas del av omsättningen sannolikt strax under 20% för 2016. Innan vägde de än mer men nu är alltså Lomond störst.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Volati låter som ett nytt fräscht Ratos från den gamla goda tiden...

    SvaraRadera
  4. ClearCar fick sin ackreditering indragen av Swedac idag. En aktör ute ur leken med omedelbar verkan, så det borde ju kunna ge uppsida för Besikta.

    SvaraRadera
  5. Tror på en börsnotering, känns som dom jobbar mer och mer på att synas. Alternativt att dom släpper nya pressar.

    Ska bli spännande att se om min tes stämmer

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...