SPFF, Global X Superincome ETF sänker utdelningen

Så kom det jag befarat en tid. SPFF sänker utdelningen. Den senaste utdelningen som också var den sista för 2015 är lite speciell då man där tar höjd för "capital appreciation" och den kan svaja upp och ned från år till år så att den blev lägre än övriga månader var inte så skräckinjagande.

Nu har man meddelat februaris utdelning och det är en sänkning till $0,0775 från $0,0825
Länk till PM om utdelningen: http://www.globalxfunds.com/ext_NewsFile/Income%20Dividends_February2016_v1.pdf

SPFF har inte varit en så rolig investering med sänkt utdelning och stadigt sjunkande aktiekurs sedan jag köpte. Sjunkande aktiekurs är inte så otippat eftersom allmänna ränteläget är på väg upp och det kan jag ta men sänkt utdelning är ju inte kul. Tack vare en stark dollarutveckling sedan mitt köp är jag på plus fortfarande men det är enbart pga valutan.

Detta är alltså en ETF som äger amerikanska preferensaktier. Tickern är SPFF och namnet är Global X Superincome. Länk till den hos Avanza.

12 kommentarer:

  1. Jag tror inte ökenvandringen i den här typen av papper är över. Tidigare genomlysningar har visat att det finns rätt mycket junk-bonds i den här typen av ETFer och dom kan börja ställa in betalningarna i närtid.

    SvaraRadera
  2. Du har ju skrivit en del om systerfonden SDIV, vilken ju nu har högre DA än SPFF. Jag har ägt den ett tag, men det har varit samma sak där, en rejäl nedgång i kursen. Dock bibehållen utdelning än så länge, och DA närmare 8%. Lockad?
    /Claes

    SvaraRadera
  3. Preferensaktier har väl fasta utdelningar? Detta måste innebära att bolagen ställer in utdelningen helt? Alltså konkar?

    SvaraRadera
  4. Hej Onkel Tom,
    Junk Bonds är något helt annat. Den här ETF:en äger preferensaktier, inga obligationer.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej Claes,
    SDIV ser lockande ut nu men jag befarar en utdelningssänkning. Jag börjar dessutom bli mer skeptisk till Global X då det verkar vara en röd tråd med dålig utveckling och sänkt utdelning i deras ETF:er.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym,
    Nej det måste inte betyda att något innehav konkat. Det finns många möjliga förklaringar. Omplacering till innehav som ger lägre utdelning tex. Jag är osäker på vad de satt upp för regler men det är tänkbart att man håller nere utdelningen för att hålla uppe NAV.

    Jag har sålt mina SPFF idag.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Hej Petrusko! Tack för en enormt läsvärd och inspirerande blogg!

    Jag undrar om du har några tankar kring ETF:en Vanguard FTSE Europe?
    ( https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/232122/vanguard-ftse-europe-etf )

    Jag tycker det har många likheter med exempelvis Schwab US dividend (SCHB) som du gillar. Jag gillar själv SCHB och är på jakt efter en Europeisk / Icke amerikansk motsvarighet.

    SvaraRadera
  8. Tjena,
    VGK som ETF:en från Vanguard heter ser ut att vara en bra fond för Europa. Låg avgift på 0,12% och direktavkastning kring 3,4%. Innehaven är väldiversifierat och inget väger tyngre än 2,61%. Många fina bolag i denna.

    Den ser bra ut.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Ja precis. Tack för svaret! KUTGW!

    SvaraRadera
  10. Hej Petrusko.

    Du nämner en röd tråd med sänkt utdelning. Väger det inte in lite att den delar ut månadsvis och att vi således hela tiden även får ut mer pengar för var månad (om jag bortser från sänkningar)genom att vi återinvesterar varje gång?

    Jag har just sålt min lägenhet och ska till stor del leva på utdelningar utomlands så jag är även intresserad om du känner till andra etf förutom Sdiv och Spff som delar ut månadsvis. Anledningen till att jag vill ha månadsvis är för att det blir min måntliga kassa samt att det är alldeles för tråkigt att sitta och vänta kvartal/år för min del. Måste kännas lite levande.

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  11. Hej Anonym,
    Det finns många ETF:er och bolag som betalar månadsvis utdelning. Jag äger tex PCN en ETF från Pimco som innehåller obligationer. De har riktigt hög direktavkastning, betalar månadsvis och har hållit utdelningen även genom finanskrisen.

    Chatham Lodging Trust med ticker CLDT äger fina hotellfastigheter och betalar utdelning månadsvis. Det här är bara några exempel som man kan kolla närmre på.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  12. Tack, ska kika närmare på det.

    Men det jag tänker på är ju det att den delar ut månadsvis. Alltså sker ränta-på-ränta effekten månadsvis. Jag är inget mattegeni men just nu står utdelningen på 6.84% i SDIV. Vad blir procentsatsen totalt då på ett år om jag återinvesterar året ut? För jag tänker att detta borde göra att "skada" av en sänkning kanske inte är lika stor som man tror eftersom man under tiden fram tills dess även har roffat åt sig fler andelar med utdelningarna.

    Jag har hört både bra och dåliga saker om SDIV men ingen har tagit upp något som antyder hurvida denna aspekt av det hela är något att ta med när man väljer vilken produkt man vill köpa. Är detta en positiv sak eller spelar det mindre roll?

    (hoppas jag inte rörde ihop det)

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...