Sålt en bra och en dålig

Idag avyttrade jag hela innehavet i BLE, ETF:en från Blackrock med Municipal Bonds. Denna placeringar har gett en makalös avkastning på knappt två år. Kursmässigt inklusive valutan gav den kring 40% avkastning. Uppe på det kommer utdelningen i tillägg. Jag sålde för att den stigit såpass mycket och direktavkastningen var nu nere i dryga 6% bara.

Mindre bra har SPFF gått. En ETF från Global X med inriktning på amerikanska preferensaktier. Kursmässigt har den bara gått ned sedan jag köpte och nu meddelade de en sänkning av utdelningen också. Detta blev droppen för mig varpå jag idag sålde hela innehavet. Trots den usla kursutvecklingen gav denna placering plus cirka 9 procent exklusive utdelning, detta tack vare valutan. Ibland har man tur, eller ja tur är nog rätt ändå för jag kan inte spå hur valutan skall utvecklas men jag köpte en hel del USA-innehav vid den tiden jag köpte SPFF av bonusanledningen att dollarn var låg, kring 6,3-6,5 kronor.

Hela pengapåsen från dessa försäljningar tryckte jag in i Klövern preferens med ett snitt kring 271 kronor. På denna kurs är direktavkastningen cirka 7,4% och det är en bit högre än de innehav jag nu avyttrat. Pålitligare utdelning och högre direktavkastning, noll valutarisk dessutom.

13 kommentarer:

  1. Men räknar du inte direktavkastningen i t.ex. BLE utifrån ditt snittinköp? Då spelar det väl ingen roll hur kursen utvecklar sig, så länge inte utdelningen sänks påverkar det ju inte din direktavkastning? Att du inte trycker in mer pengar kan jag förstå, men varför sälja?

    SvaraRadera
  2. Hur länge kan man äga Klöverns preferensaktie? När kommer den lösas in?

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym,
    Jo jag fokuserar på utdelningen och direktavkastningen. Jag tyckte således att det var ett bra läge att sälja cirka 6% och köpa cirka 7,4% istället.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Hej anonym,
    Klöverns preferensaktie skall man se som en evig sådan. Man skall alltså inte vänta sig att den löses in ett visst datum utan den kommer löpa på.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Följer din blogg och har sett att du köpt en del preffar senaste dagarna. Vad har du för resonemang kring köpen? Är själv sugen att köpa en post preffar, men känns inte bra när man kollar på kursen senaste tiden, den går bara ner och ner. Räknar du med att kursena kommer plana ut snart? Annars gör man ju en ren förlustaffär på genom att köpa?

    SvaraRadera
  6. Har du koll på varför SPFF sänkte utdelningen? Innehåller fonden junk-preffar som ställt in utdelningen eller snålar fonden för att öka NAVet. Eller kanske något helt annat...

    SvaraRadera
  7. SPFF har, som du säger, inte gått lysande ens trots god dollarutveckling men jag hängt kvar ett tag till. Månatlig utdelning + spridd risk lockar...

    SvaraRadera
  8. Har du även dina svenska innehav i kapitalförsäkring? Tänker på hur du gjort här och sålt amerikanskt och köpt svenskt.

    SvaraRadera
  9. Hej Anonym,
    Jag har en del svenska aktier i KF sedan tidigare och som du uppmärksammar här sålde jag amerikanska innehav i en KF och KLövern köpte jag i således i denna KF.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar. Skulle du rekommendera att man som jag som äger väldigt lite aktier just nu i framtiden har även sina svenska innehav i KF(just för att slippa dubbelbeskattning vid köp av svenska aktier för utländsk utdelning och vice versa)?

      Radera
  10. Tjena,
    Vill man inte krångla med flera konton så är bara en KF ett bra alternativ. Skatten i övrigt hanteras i snarlikt i en KF och ett ISK. Som du är inne på är det ju inte optimalt att flytta mellan ISK och KF vid omplaceringar då det ger onödig skatt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Hej Petrusko!

    Kanske finns fler som har frågat samma sak som jag gör nu, har precis hittat hit, har kollat mycket på "miljonär innan 30".

    Tänkte bara fråga, hur mycket har du investerat allt som allt, och hur mycket har du i dagsläget i din portfölj?

    Som sagt, fler kanske har frågat, och du måste inte svara, va egentligen bara intresserad av avkastningen, hur mycket man egentligen behöver för att kunna leva på avkastningen.

    /Belseful

    SvaraRadera
  12. Vad kommer det att direktavkastningen står på 3,75% i informationen under Klövern pref (på Avanzas webbplats)?
    Och vinsten står som 1,45 per aktie. Måste man räkna om hur många "vanliga" aktier en "pref" motsvarar, eller hur hänger siffrorna ihop?
    Förklara gärna på ett enkelt sätt.
    Vänligen Andreas J

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...