Rätt kunskap om aktiehandel och annat också för den delen.


Att ha rätt kunskap för att ta bra beslut är viktigt oavsett om det gäller aktiehandel, på arbetet eller what ever. I vissa situationer kan man lätt bli stressad om man känner att man inte riktigt har koll eller att man inte förstår.
Hamnar man i en sådan här situation på arbetet tror jag att de flesta på endera sättet löser problemet och nu är vi inne på slutklämmen och vad jag vill ha sagt med det här inlägget.

Om vi förenklar saker och ting och säger att det hela rör sig om frågor som söker svar. När ni har den där frågan på arbetet som ni inte riktigt kan svaret på så löser ni det ju eller hur. Man frågar en kollega, man frågar chefen, man ber om utbildning, man googlar, ja det finns många vägar fram till svaret men till svaret tar vi oss nästan alltid.

Aktiehandel är ganska likt de här situationerna jag nämner. Man behöver inte kunna allting som rinnande vatten utantill. Det viktiga är ju att man får fram rätt "svar" eller hur.
Känner du att du inte förstår eller kan när det kommer till börsen, sök svaren det är varken svårare eller lättare än mycket annat.
Visst kan man krångla till det och göra djupa analyser med ord och fräsiga uttryck man kan fundera länge över vad de betyder men det är ju inte för oss vanliga svenssonsparare. Det där krångliga får proffsen syssla med.

Näe, jag menar på att den info/kunskap vi svenssons behöver för att ta sunda beslut på börsen den kan vi nästan alla söka fram och förstå till slut. Vi frågar en vän, vi läser en bok, vi går på aktieträffar.

Se inte problem, se lösningar. Bli inte stressad om du inte kan eller förstår, ta reda på svaret.

Den här bloggen läser du ju av en anledning eller hur. Förhoppningsvis snappar du upp både ett och annat du har nytta av.

Nätmäklaren Avanza har väldigt bra information i sin Avanza Akademin där de lär ut brett om aktier, fonder, skatt mm.


Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net


7 kommentarer:

  1. Väldigt bra inlägg! Tack för råden. Kan tyckas som självklart, men som nybörjare är det väääldigt mycket man blir osäker på :).

    SvaraRadera
  2. Grymt bra inlägg! Att man förenklar gör ju också att denna världen blir mer tillgänglig för gemene man. Ibland får jag känslan av att grabbarna (och tjejerna) i kostym ibland inte vill bjuda in utomstående och svänger sig med så svåra utryck så att ingen "vanlig dödlig" fattar ett jota.

    Tack för inspirationen denna torsdag!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  3. Intressant inlägg och jag kan bara hålla med att kunskap är viktigt.

    Skulle jag tillägga något så är det att man hela tiden bör vara medveten om att det inte bara är frågor som söker svar, utan att det även finns svar som söker frågor, på samma sätt som att det finns lösningar som söker problem. Att ha ett färdigt svar någonstans i bakhuvudet är antagligen det vanligast misstaget intelligenta människor gör.//Stavros

    SvaraRadera
  4. Hej Petrusko!

    Hur skulle du, med din strategi, investera om fick loss ett kapital som motsvarade ca 33% av din portfölj i kapital från en försäljning av annat tillgångsslag? Jag ska säga att jag har lägre andel preffar och "fixed income" än du har (du har i senaste uppdateringen jag läste 37 % och jag har ca 10%). Har jag kanske redan svarat på frågan då? ;-)
    Jag har en investeringshorisont på ca 10-15 år.

    Tack för dina kloka råd.

    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
  5. Alla borde ägna 50 minuter av sitt liv till följande klipp på youtube från Peter Lynch.

    https://www.youtube.com/watch?v=72Pq5zKEi_g

    SvaraRadera
  6. Tjena Lars,
    Just nu har jag 27% andel Fixed Income.
    Om du vill ha bästa möjliga totalavkastning på 10-15 års sikt skall du nog avstå preffar.

    Ytterst få proffs som småsparare slår index på lång sikt varpå en billig indexinvestering kan vara något att kolla på. Avanza Zero gillar jag.
    Investmentbolagen brukar slå index på lång sikt men nu skall man ha i åtanke att de värderas historiskt högt varpå man får ett dåligt startläge. De kommer säkerligen under närmsta 10-15 åren åter handlas till bortåt 45% substansrabatt och det kan göra det svårt för dem att slå index eftersom de handlas till så mycket högre värdering nu.

    Jag har valt indexfonden Xact OMXSB Utd som är en börshandlad fond som äger de 100 största bolagen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Tack för ditt svar på min tidigare fråga angående att investera en större summa i portföljen, Petrusko!

    Jag funderar själv över att köpa in mig i fler investmentbolag samtidigt som jag gärna skulle vilja få ökad och sprid hög utdelning.
    50 % i högutdelande preffaktier och 50 % investmentbolag - skulle det vara en god kompromiss?
    Och sedan sätta in det i 5 delar med 1/5 per månad?

    Kinnevik och Investor vill jag gärna investera mer i. Har du andra förslag på prisvärda investmentbolag?

    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...