Kort kommentar HCP rapport

Idag rapporterade HCP bokslutsrapport för 2015 och aktien rasade bortåt 20%.
Den så viktiga parametern FFO kom in bättre än väntat.

Det som fick aktien backa är till viss del en lägre guidning än väntat för 2016 men framförallt är det den dåliga operationella och finansiella situationen för HCR Manor Care som är den största hyresgästen. HCR har snabbt sett intäkter och resultat sjunka i slutet av 2015 från en redan tuff situation. Nu täcker de inte sina kostnader och går mer och mer back på verksamheten. För tillfället uppfyller de sina finansiella åtaganden men det ser mörkt ut.
Förvisso lämnar HCR en guidance för 2016 om att de skall går runt med nöd och näppe men det finns anledning att vara skeptisk.
HCR har tagit en del engångskostnader i led av omstrukturering och mer väntas tynga dem under 2016.

Problematiken kring HCR är inte ny, den har funnits en tid och marknaden trodde nog att det såg bättre ut och att vi inte skulle behöva bekymra oss mer över den.

HCP har under 2015 minskat sin exponering mot HCR och arbetar för att minska den än mer. Nedan är ett diagram över de största hyresgästerna. Brookdale som är näst största hyresgästen är lite speciell, det är ett partnerskap i huvudsak där HCP och Brookdale äger fastigheter tillsammans. Den är alltså inte lika alarmerande som om det vore en "vanlig" hyresgäst som stod för så stor del.




21 kommentarer:

  1. Artikel med kommentarer från HCPs ledning: https://www.snl.com/InteractiveX/Article.aspx?cdid=A-35320851-13360

    SvaraRadera
  2. Jag köpte några HCP för strax under 29 dollar idag, riktigt bra direktavkastning, om de inte tvingas sänka i framtiden, vore ju himla tråkigt nu när de har höjt trettio år i rad. Är du sugen på att öka? Eller för hög risk?
    Mvh
    Jimmy

    SvaraRadera
  3. Hej Jimmy,
    Jag avvaktar. Är ju en försiktig general. Går allting vägen är det ett fint läge att köpa nu men det är riskabelt som sagt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Hur stor andel av din portfölj består av HCP?

    SvaraRadera
  5. Hej Spara För Livet,
    HCP utgör cirka 2% av min portfölj.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej petrusko.
      Hur mycket i % har du HM och Castellum? Vad tycker du om kursen på HM och Castellum vid dagens nivå? Tänker långsiktigt. Även avanza zero borde vara intressant snart?
      Mvh.jacke 77

      Radera
  6. Jag tycker det känns som att risken för en utdelningssänkning är liten, men samtidigt så kommer osäkerheten bestå säkert hela första halvan av 2016.

    /Markus

    SvaraRadera
  7. HCPs exponering mot HCR är 25% enligt cirkeldiagramet. Ett 20% fall borde väl verkligen indikera på högrisk för att HCR ej kan betala sin fulla hyra. Dem har ju redan tidigare fått hyressänkningar. Har funderat på att fylla på då jag gillar bolaget och historiken men ska sova på saken. /Johan

    SvaraRadera
  8. HCP måste ju vara väldigt känslig för sänkt utdelning då aktien finns med i diverse Dividend Aristocrat fonder och etf:er.. Vid en sänkning av utdelningen så förlorar HCP sin titel som en Dividend Aristocrat och dessa fonder och etf:er skulle då skapa ett stort säljflöde?

    Tack för att du delar med dig av din kunskap och dina tankar!
    Jonas

    SvaraRadera
  9. Vad betyder lägre guidning?

    SvaraRadera
  10. Tjena Petrusko,
    Det är inte bra att läsa dig (din blogg) för mycket:) Jag har börjat läsa dig mycket och jo mer jag läser desto svårare blir det att vänta till nästa lön:-). I februari har jag lyckas nollställa mitt lönekonto, saldot är alltså 0 sek idag:). Kan du inte bromsa lite:-)?. Känns lugnare att du avvaktar med HCP nu. Hur går det för er andra läsare? Frestas ni av Superlånet?

    SvaraRadera
  11. Jag kommer också avvakta och inte fylla på mer, trots att det lockar vid sådana här fall. Bra skrivet!

    SvaraRadera
  12. Perfekt läge att köpa mer HCP! Jag har fyllt på. // Mr T

    SvaraRadera
  13. Kommentar till Realty Income som också rapporterat nu. Desto bättre också :)

    SvaraRadera
  14. Tack för mkt bra blogg. Hade varit intressant med några kommentarer om Realty income senaste rapport, 10: feb. Rapporten blev väl mottagen av marknaden och jag är imponerad av kassaflödet!

    SvaraRadera
  15. Vad betyder lägre guidning?

    SvaraRadera
  16. Hej Anonym,
    Med guidning menar man bolagets egna prognos för året. MEd lägre guidning menas att bolaget prognosticerar ett svagare resultat än marknaden väntat sig.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  17. Hej, vad tror du om ETF:en IDV? Den har hög direktavkastning, lite över 5 procent. Eftersom du har SCHD kanske denna kan vara ett bra komplement?

    /A

    SvaraRadera
  18. Tjena A,
    IDV har en rimlig avgift om 0,5% sett till den typ av fond det är. Den är nog inte så tokig om man är ute efter en globalfond. iShares är dessutom en mycket pålitlig utgivare av ETF:er.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  19. Ja det är sant. Det som jag tvekar lite kring är att den är ca 50% back sedan introduktion. Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka kring det. Det känns inte så jätte lockande då, men samtidigt kanske det kan förklaras med hur europa utvecklats? Dvs om det inte är för att det är skräpbolag i etf:en?

    /A

    SvaraRadera
  20. Nu har kursen återhämtat sig en bit, men vad jag vet så har inte företagsrisken minskat. Hur ser du på HCP idag? Går själv i tankarna att skala ned lite, då jag nu tycker att kursen stigit väl mycket givet riskerna.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...