Industrivärden sänker utdelningen

Idag släppte Industrivärden sin bokslutsrapport och med den förslag till utdelning. Utdelning om 5 kronor föreslås, ned från 6,25 kronor förra året.

Samtidigt presenterar man en ny utdelningspolicy som när man läser mellan raderna betyder att man kommer dela ut mindre i framtiden.

Så här ser nya utdelningspolicyn ut, saxad direkt från rapporten:

"Industrivärdens utdelningspolicy är att bolaget skall
generera ett positivt kassaflöde före portföljföränd-
ringar och efter lämnad utdelning. Detta för att
bygga investeringskapacitet över tid och kunna
stödja innehavsbolag vid behov. Utdelningen skall
vara väl avvägd med hänsyn till verksamhetens mål,
omfattning och risk."


Inte så lätt att tolka för en vanlig småsparare men högst sannolikt kommer vi se en lägre utdelningsnivå framledes.

Jag blev inte fullständigt chockad över sänkt utdelning men ny utdelningspolicy och sämre utdelning för alltid gillar jag ej. Idag minskade jag lite i Industrivärden och nya köp i denna är avlägset för en utdelningsinvesterare som mig. Då köper jag hellre Xact OMXSB Utd.

För totalavkastningen kan det tänkas vara ett bra drag dock. Titta bara på Lundbergsaktien med sin låga direktavkastning och fina värdeskapande inom bolaget. Har man inte så stort fokus på just utdelningen som mig skall man nog snarare se förändringen aningen positivt. De har varit duktiga historiskt att skapa värde och Med ett än tydligare grepp från Fredrik Lundberg tror jag ju inte att de kommer vara sämre i framtiden.

17 kommentarer:

  1. Ja det var ingen jätterolig nyhet direkt! Tror inte jag heller kommer öka i INDU framöver. Jag tog tillfället i akt att öka i HCP idag rnt $35 istället :)

    SvaraRadera
  2. Jag själv sålde av lite innehav som jag har i en vanlig depå och tänker köpa lite bättre utd aktier i Isk får se vad det blir.
    Gillar inte sänkningen på utd men kan vara förnuftigt 1kr i vinst per aktie var det oxå i rapporten.

    SvaraRadera
  3. Nu sitter jag själv inte på aktier i Industrivärden, men hade jag gjort det hade det känts som ett riktigt dråpslag.
    Detta visar ju också hur svårt det är att förutse framtiden, Industrivärden har ju en utdelningstillväxt på 13 % räknat på de senaste 6 åren. Att man med den historiken skulle kalkylera med en såpass kraftig sänkning hade jag absolut inte kunnat förutse. Balansen mellan utdelningstillväxt och direktavkastning är inte helt enkel…
    Men trots svårigheterna att förutse utdelningstillväxten skulle jag vilja ha in någon aktie med bra utdelningstillväxt, kan Intrum justitia vara en sådan tror du? Inte hög direktavkastning, men iaf runt 3 %.

    SvaraRadera
  4. Petrusko, ibland förvånar du mig som en gammal aktieräv med ett gott renommé och långsiktigt tänkande. Jag tycker du har förändrats till det negativa och att du agerar mer och mer impulsivt/reaktivt utifrån svårbedömda förändringar eller händelser. Tidigare Telia och nu Indu - visst kan man tolka dessa rapporter på olika sätt men jag tror att du drar alldeles för snabba slutsatser min vän. Gå tillbaka och läs saker som du själv skrev för ca 10 år sen och dra lärdom av den kloka person du var då.

    Du har i många år varit en ledstjärna för mig men idag sovrar jag ordentligt bland dina synpunkter. Men visst hittar du fortfarande någon liten guldklimp då och då,
    M v h investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte vad han skrev om Telia men det är ett dåligt skött bolag och tittar man på utvecklingen över tid är det inget vidare.

      Läser du boken "Get Rich With Dividends" kommer du förstå varför Petrusko gör som han gör i Industrvärdens fall.
      En sänkt utdelning är en varningsklocka man inte ska strunta i.

      Jag tycker Petrusko har gjort rätt.

      Radera
  5. Nu hade jag inget större innehav att tala om i Industrivärden men jag sålde av allt på det här beskedet. Vill dom förvandla bolaget till ett maktbolag a la Lundbergs med låg direktavkastning får dom göra det utan mig. Jag vill ha utdelningar.

    SvaraRadera
  6. Hej Petrusko!

    Riktigt tråkiga nyheter med Industrivärden tycker jag. Överväger att sälja hela innehavet, men får klura lite på det. Precis som du är jag i alla fall inte sugen på att handla mera framöver.

    SvaraRadera
  7. Hej Daniel,
    Jag har inte tittat så nära på Intrum men det jag sett ger mig en bild av ett mycket fint bolag. Stadigt stigande vinst och utdelning på lång sikt. Fortsätter de så här kommer den vara en superinvestering.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Hej investeraren,
    Tack för din kommentar, jag uppskattar den. Jag skall någon dag sätta mig ned och tänka igenom mitt agerande senaste året. Är medveten om att jag varit mer aktiv än vanligt.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Kan det vara nyemission i SSAB som man planerar för?

    SvaraRadera
  10. "As I have said before, a dividend cut is an indication that my original thesis is incorrect. When faced with facts that I was wrong, I change my position and I sell. As a dividend growth investor, my goal is to live off the dividends generated from my portfolio in retirement. This is why I favor investing in companies that pay stable and rising dividends throughout the economic cycle. If a company proves me wrong by cutting dividends, this shows that this company is not exhibiting the qualities I look for in an investment." -- http://www.dividendgrowthinvestor.com

    SvaraRadera
  11. Har man koll på sina investeringsantaganden så kan man ju agera fort om något ingående värde ändras, såsom direktavkastning.

    Lundaluppen brukade dock säga att bolagets vinst förr eller senare tillfaller ägarna, på ett eller annat sätt.

    SvaraRadera
  12. Fredrik Lundbergs avtryck är troligen största orsaken. Jag gillar honom men utdelningspolicyn är inte helt i linje med vad jag gillar. :)

    SvaraRadera
  13. Sålde allt på momangen. Bolaget kan stå bra rustat för värdetillväxt men när de ändrar en viktig parameter i min strategi, grundläggande, så blir det omlokalisering.

    Vad fylla på med i Sverige? Under året har det blivit Atlas, Handelsbanken, castellum, HM. Vad känns prisvärt? Atlas är redan en stor position, samma med castellum som inte längre är ett fynd. Blir att sitta på likviderna och vänta.

    SvaraRadera
  14. Vad säger ni om Alfa Laval kanske något att gå in i?

    SvaraRadera
  15. Kluvna känslor över denna nyhet.. Vad tror du om att köpa MTG istället? Ökat utdelningen 7 år i rad nu.

    SvaraRadera
  16. Hej Anonym,
    Jag tycker inte att MTG har en bra verksamhet så det är inget jag överväger.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...