Börsveckan som gått. V8 2016

Av Mark Hirschey - Work of Mark Hirschey, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2581999

Igår släppte Warren Buffett sitt årliga brev till aktieägarna i Berkshire Hathaway. Det här är jättestort och aktienördar världen över har väntat ivrigt på detta. Buffett är en legend i finansvärlden och är vida känd för sin otroliga prestation på börsen. Han har otroligt mycket kunskap och erfarenhet som vi aktienördar hoppas kunna ta till oss utav. 
Själv har jag inte läst det ännu, jag satsade på filmkväll istället. Waynes World var filmen för kvällen, åsikter på det? =)
 Här är länk till Buffetts brev: http://www.berkshirehathaway.com/letters/2015ltr.pdf 

Det här inlägget brukar ju börja med ett par rader om hur index gick i veckan men det är ju inte skrivet i sten. Alltså; det är ju Buffett vi snackar om här. Fokus på rätt grejer, eller hur.
I alla fall; OMXS30 slutade cirka 1% upp för veckan och som vi är vana vid nu är det fortsatt kraftiga rörelser.

Igår var eventet Investomania i Göteborg och om det har jag egentligen inget att säga mer än att det fick mig att ta upp en diskussion på Twitter om det faktum att det oftast är främst män på sådana här event. Jag har varit på många sådana här tillställningar och har gjort det till en grej att spana över publiken och titta på alla fina "flintar" på farbröderna.

Jag skulle vilja knäcka nöten hur man skall få fler kvinnor att gå på sådant här. Allra helst vill jag se att småbarnsföräldrar och ungdomar lär sig mer om att spara i fonder/aktier. De har så mycket att vinna på att starta med ett bra spar i tid. Just tiden är nämligen småspararens främste vän när det kommer till att skapa värde. Med små medel kan man skapa en stor förmögenhet om man sparar i flera decennier. 
En tjej kommenterade på Twitter att hon räds de här eventen pga att man som tjej är ensam och sticker ut bland alla gamla farbröder. En känsla jag har full förståelse för och som jag tror är väldigt vanlig. Jag har varit på en träff där jag pratade med två kvinnor som tagit sig mod att ta sig dit och under träffen samlade en av dem mod att höja rösten och ställa en fråga varpå en tråkig farbror vräkte ur sig en dryg kommentar och fick med sig ett par skratt av några andra gamlingar.

Någon föreslog en åldersgräns och samtidigt som det manar till skratt inser man ju att ja då är ju inte eventet smäckfullt av gamla farbröder iaf. Frågan är om det istället är tomt =)

Att göra event enbart för kvinnor är okej men ingen fantastisk lösning. Jag är övertygad om att de flesta kvinnor helst skulle gå på event med en sund ålders och könsmix. 
Det här är en väldigt viktig fråga för arrangörer av träffar och tex organisationen Aktiespararna.  


I veckan bloggade jag om Volatis bokslutskommuniké: http://petrusko.blogspot.se/2016/02/volati-bokslutskommunike.html 

Jag skrev om min absoluta favoritaktie bland alla fina utdelningsaktier: http://petrusko.blogspot.se/2016/02/min-favorit-bland-utdelningsaktier.html 

Xact har kommit med en ny billig småbolagsfond: http://petrusko.blogspot.se/2016/02/billig-smabolagsfond-xact-svenska.html 

I veckan som gått har jag läst lite olika bloggar och artiklar men jag vill börja med att nämna och länka till Finanskvinnans blogg. Förra söndagen publicerade hon sitt sista inlägg på bloggen. Hon blir saknad i bloggvärlden.  http://finanskvinnan.blogspot.se/2016/02/tack-for-mig-bloggen-avslutas.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+FinanskvinnansFunderingar+%28Finanskvinnans+Funderingar%29 


Superbloggaren Stefan Thelenius skrev om belåning av aktier och fördelar/nackdelar med det. Jag använder själv belåning, just nu är min belåning på cirka 6% av portföljen. Jag tycker det är lågt men det är på övre gränsen av vad jag tycker är ok för egen del. Länk till Stefans inlägg: http://z2036.blogspot.se/2016/02/global-dividend-12xl.html

Jag fick in någon/några utdelningar på depån förra veckan och det gick till att köpa fler Global X Superdividend, SDIV. En global indexfond med jättehög direktavkastning. Jag gillar den för vad den är, en placering med riktigt hög "current yield" och som vanligt med sådana är det ju lite risky om utdelningen behålls eller tvingas sänkas. Det är dock en stor skillnad att äga en sådan här bred indexfond jämfört med att tex äga Fortum som också är ett high current yield case. Om Fortum sänker utdelningen slår det stenhårt mot aktieägaren. I en bred indexfond kan det bli sänkningar bland portföljbolagen men det slår inte så hårt på fonden eftersom så många andra innehav håller uppe utdelningen. Jag är ändå inställd på att utdelningen kan komma sänkas något för SDIV

En del av mina mål för 2016 är att öka andelen indexinvestering i portföljen. Bland annat för att det sänker risken. Risken att jag har fel, risken att man går på en oförutsedd mina osv. Jag kommer nog börja köpa iShares International Select Dividend, IDV inom kort. Jag sprider gärna risken över flera olika indexfonder också. Sen är ju inte alla indexfonder skapade lika, det finns väldigt många olika varianter. Det finns tusentals index som en fond kan följa. Lite längre fram kommer jag nog åter köpa in SCHD, en indexfond med väldigt hög kvalitet på innehaven. Den har lite lägre direktavkastning kring 3% men det är sannolikt att utdelningen kommer höjas stadigt över tiden. SCHD ägde jag alltså fram tills nyligen då jag sålde den när jag ville vikta upp annat i väskan. Det är en fantastiskt fin ETF med låga 0,07% avgift och jag äger den gärna igen.

Apropå indexplaceringar och Buffett som jag inledde det här inlägget med, Buffett rekommenderar gemene man att spara i billiga indexfonder. Det är ytterst få som lyckas överträffa börsindex på lång sikt varpå man får bäst avkastning genom att helt enkelt spara i billiga indexfonder. Med detta menar han fonder som följer breda börsindex som tex OMXS30 eller S&P500. Inte specialindex som vissa fonder kan följa, tex den där SDIV som jag nämnde, den är inte vad han menar.

Du har väl inte missat att jag är väldigt aktiv på Twitter? Följ mig där. Har du inte redan ett twitterkonto kan jag rekommendera att skaffa det. Det är jättepoppis i finansvärlden och det finns många att följa, bloggare, VD:ar, bolag mfl. twitter är ett måste för den som är intresserad av börsen. Länk till min sida på Twitter: https://twitter.com/therealpetrusko



 

4 kommentarer:

  1. Man får tacka för omnämnandet och komplimangen!

    Viktig fråga du tar upp med att få tjejer att bli mer bekväma för aktiesparande och event kring dessa, bra skrivet!

    SvaraRadera
  2. Hej Petrusko, vilka två indexfonder skulle du rekommendera till mina aktier:
    H&M
    Castellum
    Industrivärlden
    Kinnevik
    Investor

    Sparhorisont: 20 år

    Mvh J

    SvaraRadera
  3. Får hålla med Stefan här och säga att du har absolut en intressant och mycket viktig tanke gällande könsfördelningen.

    Jag vet inte statistiken men jag kan tänka mig att kvinnorna på börsen är mer i bakgrunden, medan männen står fram och "skriker o gapar" det man vill/tycker. Det märks på forum och sociala medier framför allt.

    Jag tror man behöver hitta ett sätt där det inte är så skrämmande för kvinnor att deltaga i diskussioner och forum. I längden tror jag det bara blir bättre om de båda könen kommer in i branschen, då man får lite fler åsikter och perspektiv på många frågor!

    Exakt hur detta ska göras är en gåta, men jag tycker man ska göra det man kan för att främja utvecklingen i alla fall. Det kommer jag göra när helst jag får chansen. Än så länge handlar det mest om att sprida kunskap i mina vänskapskretsar, men vem vet vad som dyker upp i framtiden?

    Tack för inlägget, intressant frågeställning :) Titta gärna förbi hos mig, en nystartad blogg där man följer med ifrån resans start! :)

    //Utdelningsnissen

    SvaraRadera
  4. Hejsan.

    Såg du att SDIV gjort vissa förändringar i tio-i-topp-innehaven?
    Framför allt tycks de ha sålt bort, så att cash nu utgör över 3%.

    Av bolagen är inget nu över 1.3% av portföljen. Det finska inslaget har också sjunkit (Elisa, etc.)

    Undrar vad det förebådar. Cash är ju kung i stundande deflationstider, men det handlar ju egentligen bara om Europa och Japan

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...