Börsveckan som gått. V5 2016

Gångna veckan slutade OMXS30 på knappa -2%. Flera bolag kom med sina bokslutrapporter varav ABB var en av dem. Rapporten och outlooken var ok och ABB slutade veckan på plus cirka 2%. Utdelningen höjdes några procent i Schweiziska franc, vad det blir i svenska superkronor får vi se, jag är lite osäker på när växelkursen spikas. Utdelningen betalas i svenska kronor på den svenska noteringen och jag har för mig att man i god tid innan vet vad den är i just svenska kronor. Ja ja, jag har ingen brådis utan väntar tålmodigt på att infon serveras som på ett fat.

Ett annat av mina portföljbolag som kom med rapport var Industrivärden som drämde till med sänkt utdelning och ny utdelningspolicy. Mer om det i mitt inlägg från häromdagen: http://petrusko.blogspot.se/2016/02/industrivarden-sanker-utdelningen.html

Jag stuvade om lite bland några fixed income innehav och höjde direktavkastningen samtidigt som risken sänktes: http://petrusko.blogspot.se/2016/02/salt-en-bra-och-en-dalig.html

Mitt inlägg från veckan innan fick supermånga besökare under denna veckan när Avanza länkade till det på sin sajt. Tack för det Avanza. http://petrusko.blogspot.se/2016/01/darfor-ar-jag-en-vinnare-i-raset.html

I veckan har jag läst en hel del andra bloggar. Bland annat läste jag hos Finanskvinnan om bolaget jag sålde för några år sedan för jag trodde jag skulle kunna köpa åter billigare, hur detta bolag nu lämnar en superutdelning i år efter att ha gått som en raket sedan jag sålt. http://finanskvinnan.blogspot.se/2016/02/utdelningsfest.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+FinanskvinnansFunderingar+%28Finanskvinnans+Funderingar%29

Jag läste hos Hernhag om utdelningssänkning i ett par av hans portföljbolag. Likt mig har han stor fokus på utdelningar varpå det inte togs emot väl. http://hernhag.se/two-men-down-i-rapportfloden/

REITs är mig ganska kärt då jag gillar fastighetsbolag och utdelning och denna bolagstyp är den ultimata när det kommer till just detta. Stefan Thelenius skrev ett kort inlägg om just REITs och hans jakt på fler. Jag tycker att DLR, Digital Realty är jättefint men lite dyrt nu och WPC, W.P. Carey tycker jag verkar bra med 18 år utdelningshöjningar och hög direktavkastning. Kanske något för honom att spana på också =) Länk till hans inlägg om REITs: http://z2036.blogspot.se/2016/02/do-reit-thing-introduktion.html
 
Dividend Hawk som jag bla hämtat inspiration till mina veckosammanställningar hade denna vecka en riktigt biffig sådan. Info om NCC, och Fortum mfl samt en diger länksamling till intressanta artiklar. http://dividendhawk.blogspot.se/2016/02/week-in-review-516.html

Motley Fool hade en artikel om bla Realty Income där de kortfattat bjuder på trevlig info om bolaget. De lyfter bla fram att de fokuserar på hyresgäster som ej är hotade av E-handel, mer info i artikeln: http://www.fool.com/investing/general/2016/02/03/2-top-stocks-to-buy-with-dividends-yielding-more-t.aspx?source=eogyholnk0000001&utm_source=yahoo&utm_medium=feed&utm_campaign=article

  I veckan som gick hade flera av mina preffar X-datum vilket betyder att de handlas utan rätt till utdelning. I veckan som kommer trillar utdelningen in på depån och det ser jag fram emot för då blir det till att köpa fler aktier som ger mer utdelning. Jag kollar bland annat på Klövern preferens under 270 kronor. Egentligen söker jag just nu fixed income med ännu högre direktavkastning men den här har en attraktiv risknivå så den är ok. SAS preferens kring 520 kronor är något jag slår till på om den handlas kring de nivåerna. Över 525 kronor som är inlösenkursen betalar jag ej! På 520 kronor ger SAS preferens 9,6% direktavkastning.

petrusko är Sveriges mest besökta blogg om börs och aktier.


Topplista från Bloggportalen.

3 kommentarer:

  1. Grattis!

    Jag tror det hjälper att du har ett annat fokus än många andra. Få andra går så hårt på "fixed income", och så länge vi inte har ränta och inte har inflation så är det ju inte dumt alls.

    Hmm, har du någon gång räknat på vad mardrömsscenariot skulle vara för din sparportfölj?

    SvaraRadera
  2. Tjena Daniel,
    Tack =)

    Nej ett mardrömsscenario har jag ej räknat på. Något som skrämmer mig är inställda utdelningar och det vore en mardröm. Jag har tillräcklig riskspridning i form av antal bolag, branscher, tillgångsslag att jag ihop med min ganska försiktiga strategi inte behöver vara så orolig. Peppar peppar tillägger jag hehe.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Vart hittar jag listan med alla finansbloggar?

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...