Våga köpa!

Jag köper regelbundet och när börsen surnar till ordentligt för en dag eller vecka brukar jag växla upp och köpa än mer. Om detta får jag väldigt många frågor och funderingar, ofta i stil med "hur vet du att det inte backar mer?". Vissa tycker att jag helt enkelt borde vänta och köpa när det har backat mer.

Som de flesta av er vet är jag en långsiktig placerare och jag bedömer således inte mina affärer på en vecka eller månads sikt. Idag ökade jag bland annat i ABB efter att de backat 4% på några dagar. Ett bolag jag tycker är bra och hade en okej värdering redan innan nedgången. I en sådan här situation menar jag på att man skall våga slå till och köpa i caset man tror på. Släpp funderingar som "men om det blir ännu billigare nästa vecka då?". Är man långsiktig är det lugnt att våga köpa i sådana här nedgångar. Om aktien backar ytterligare kortsiktigt har föga betydelse på 15 års sikt. Skulle den backa mer är ju det något att glädjas över, då kan man köpa mer än billigare.

Jag får känslan att det inte är ovanligt att man fryser till, blir handlingsförlamad när börsen skakar. Väntar till den normaliseras igen. Då har man många gånger missat fina köptillfällen, när man vaknat upp ur en sådan dvala är börsen redan uppe på forna nivåer igen.

Ett vanligt misstag bland investerare är att man köper när det gått upp och säljer när det gått ned. Köpa dyrt och sälja billigt alltså, ingen bra ekvation.

Ett annat vanligt beteende är att köpa det som är hett och "dyrt". Investerare flockas kring det som är populärt för stunden och det som inte är lika poppis flyr man som pesten. Tex är spelsektorn glödhet nu och handlas till höga multiplar. Industrisektorn är sval och kommer nog vara i kylfacket för en tid framöver. Den långsiktige utnyttjar detta och köper tex industribolag när de är i kylfacket och har tålamodet att vänta in uppvärderingen och bättre tider. Jag har tex köpt en hel del ABB och Atlas Copco på sistone efter att de pressats ordentligt kursmässigt. Även om aktiemarknaden hanterar dem som om de vore pesten så är de bra bolag som mår bra, tjänar pengar och kommer fortsätta pynta utdelning. Här måste man skilja på bolag och aktie! Dessa bolag har lite tuffare tider nu och kommer sannolikt visa på lägre tillväxt men de kommer fortsatt tjäna feta pengar. Så det som aktiemarknaden peststämplar kan i grund och botten ändå må bra.

Mina ABB och Atlas jag köpt på sistone skall ge mig fin avkastning på +20 år. Vad avkastningen är på kort sikt bekommer mig ej, jag har inte den placeringshorisonten och tittar därför inte på det så.

Våga köp när börsen skakar. Våga köp bolagen som inte är populära.

En annan affär jag gjorde idag var att öka i Industrivärden på 140 kronor. Jag ser stor potential i dess innehav på lång sikt. Ericsson, Sandvik och Volvo är ute i kylan nu. Jag vågade köpa trots att börsen skakar, trots att substansrabatten är historiskt låg och sannolikt kommer öka förr eller senare. Den skakiga börsen och en eventuell omvärdering med högre substansrabatt är bägge kortsiktiga fartgupp, de stör inte mig med en långsiktig plan.

31 kommentarer:

  1. Spot on! Håller fullständigt med ditt resonemang, fortsätt på den inslagna vägen så är jag övertygad om att det kommer gå fantastiskt bra för dig, vilket det redan gör.

    Med vänlig hälsning,
    /Grazing Lady

    SvaraRadera
  2. Är lyckligt lottad i dessa dagar och har än så länge mycket kontanter utanför börsen, Men jag ser en liten utmaning den dagen om ett par år då jag har 4-5 miljoner på börsen och är mer eller mindre fullinvesterad. Då kommer utdelningar på kanske 4% samt ett månadssparande på 25.000 i månaden innebära ett begränsat utrymme att snitta ner sig och fyndköpa under perioder av nedgång.

    Hur ser du på det? Att göra köp på 0,5% av portföljens värde under en månad när börsen backar 10% känns som en klen tröst. Eller?

    SvaraRadera
  3. Jag har försökt vänta på att det ska "backa lite till" och dylikt. Ofelbart går börsen då upp och inte ned, och det blir dyrare. När jag inte vågar vänta längre, så köper jag (innan det blir FÖR dyrt) och vips backar det i en ganska djup men kortsiktig svacka.

    Jag är van vid fonder (som aldrig kan tajma en eller ett par dagars rejäl asiensvacka), men ganska ny på aktier. Men nu köper jag när det backar så det räcker för att löna sig. Jag väntar inte och riskerar att det går åt andra hållet. Jag småsparar oavbrutet, så det blir nog ändå "utsmetat". Jag sätter lite mer i lågriskfonder när allt verkar ha gått upp för mycket, och just nu mer i aktier och högriskfonder.

    Jag såg att Atlas Copco låg över Avanzas lista på aktier man ska sälja. Men jag köpte jag också. Det verkade vettigare, trots att jag inget kan - egentligen.

    Kul att läsa ditt förra inläggs långa rad med kommentarer där alla gottar sig åt rean i stället för att oroa sig - och i stället önska lite mer nedgång. :D

    SvaraRadera
  4. Jag har köpt några Industrivärden idag på 140. Jag gillar även Lundbergs som känns stabil och skulle vilja köpa in den till portföljen.
    Tycker du det är galet att äga både Industrivärden och Lundbergs?
    Tack för en grym blogg, följer din blogg varje vecka!

    Mvh JH

    SvaraRadera
  5. Jag tycker du gör det lite lätt för dig i ditt resonemang här Petrusko. Se t ex företag som SSAB. Detta var ju ett "kvalitesföretag" men det har tappat långt över 90% av sitt värde sen topparna. Kommer det bolaget nånsin att komma tillbaka?

    Alla hade blivit rika om det bara hade handlat om att köpa "kvalitefsbolag" som fallit mycket? Vilka bolag som är billiga och vilka som är dyra är ju bara uppenbart i efterhand. I framtiden tror jag dessutom att strukturomvandlingarna kommer gå mycket fort. T ex de stora fina bankerna vi har i Sverige kan med ny teknik bli utskopade om 10 år om det vill sig illa. Det är väldigt svårt att sia om framtiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Anonym

      Jag kan bara hålla med dig. Man raljerar om att man går emot marknaden och köper när alla andra säljer. Börsen gick ner 3 %, det är ingenting. Det är definitivt ingen prövning på något sätt. SSAB var för inte så många år sedan ett av börsens finaste bolag, en trygghamn. Det var Stockholmsbörsens mest välskötta bolag, så hette det i media.

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
  6. Hej Petrusko!
    Mycket bra inlägg, jag kunde inte hålla med dig mer om det du skriver. Har plockat upp aktier i både HM, Atlas Copco och ABB under veckan. På 20 år är jag övertygad om att det kommer ge en fin totalavkastning.
    Tack för en intressant och mycket läsvärd blogg.

    /Utdelningssstugan

    SvaraRadera
  7. Till vilken värdering och direktavkastning har du gjort köpen. Jag håller helt och hållet med om att man inte bör vara rädd. Men man bör heller inte köpa bara därför att någonting är mindre dyrt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Aktieingenjören

      Det är ju här det skiljer sig. Alla investerare/spekulerare har olika ingångar om förväntad/önskvärd framtida avkastning. Vissa har ju exempelvis ansett att Atlas Copco varit värt över 250 kr pappret. Personligen skulle jag börja titta på bolaget under 160.

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
  8. Hej Aktieingenjören,
    Helt ok värdering har jag köpt till. Under historiska snitt. ABB tex har jag köpt under p/e 17 där 10 års snittet är drygt 17. Direktavkastningen är 2,5% i snitt senaste 10 åren och jag har köpt till 4,4%.
    Ingen fantastisk värdering men helt ok.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  9. Ser att några nämner SSAB som ett fint bolag och aktiekursens kraftiga fall.
    Måhända att de genom tiderna haft sina storhetstider med fina vinster osv men deras verksamhet är inget som kvalar in i gruppen fina bra bolag.
    SSAB är alldeles för beroende av externa faktorer som råvarupris och de har inte makten över sin egen prissättning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Petrusko

      Jagvär inte speciellt insatt i SSAB. Jag kan varken säga bu eller bä. Men för inte allt för längesedan var det stockholmsbörsens mest välskötta bolag. Kan mycket väl fortfarande vara så. Håller med dig i svårigheten kring råvaruberoende bolag. Tror dock du missar poängen lite i vad anonym ovan försökte förmedla.

      Gillar din stil och att du är en gammal hårdrockare ��

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
  10. Petrusko, med det resonemanget skall man då även hålla sig borta från Sandvik, eftersom detta bolag också är beroende av råvarupriset? Sandvik har ju som bekant en tung exponering mot råvarusektorn, även om de har fler strängar på sin lyra än SSAB.

    SvaraRadera
  11. Hej! Ja det är alltid en bra fråga hur fullinvesterad ska man vara. Hur mycket av portföljens värde ska man köpa varje gång.. antar att du köper för små summor och småandelar...men med riktkurser här och där...
    Själv råkade jag bli mer än fullinvesterad väldigt snabbt i oktober dippen 2014, så
    kör numera med 2 "affärsdatum "varje månad.
    Får se vad det blir på fredag, ligger väl närmast till hands att jag ökar i shb eller maersk.
    Annars funderar jag också lite på volati vad tror du om dem..över 8% avkastning är lockande.
    Vänligen JFG

    SvaraRadera
  12. Har man bara i förväg bestämt vad man vill ha och till vilket pris så är det ju inte så mycket att tveka på. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Spartacus

      De äldste och visaste värdeinvesterarna tyckte att man skulle ha en bazooka redo ifall trevliga köptillfällen uppdagade sig.

      Oavsett om man bestämmer sig för att vara fullinvesterad eller att ha en viss summa redo om något häpnandsväckande tillfälle skulle visa sig så tror jag att många investerare skulle må bättre av att agera utifrån redan uppsatta regler. Det minskar risken för nyckfullhet. Som värdeinvesterare så vet man ju vilket pris man är villig att betala för ett bolg och är bolaget under den nivån ett datum man bestämt är köpdatum så minskar risken att man försöker tajma marknaden.

      Personligen har jag gärna en liten bazooka redo att använda, exempelvis så kom den till användning i November då börserna världen över föll väldigt kraftigt i den inledande handeln. Samma sak här om dagen då H&M föll med 5 %.

      Med vänlig hälsning

      J

      Radera
  13. @Spartacus
    Gör du verkligen så när du köper? All in på en viss kurs ?!
    Problemet brukar ju vara att när kurserna faller är det ju inte bara en aktie som faller utan flera köpkadidater...

    JFG

    SvaraRadera
  14. Klokt som vanligt (ett helt bibliotek faktiskt :-), Petrusko!

    Tror Buffett sagt att han vid börsfall känner sig som en "översexualiserad tonåring" i ett Harem eller liknande. Och för oss långsiktiga är det ju lätt att känna igen sig i känslan och veta vilken av alla fina aktier man ska köpa mer av. Kan vara svårt att hitta var botten befinner sig och exakt när man ska köpa, men på några års sikt spelar ju det mindre roll om 'den fallande kniven" faller lite ytterligare.

    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
  15. Är det alltså bra läge att gå in i H&M för första gången? Om man är långsiktig.

    SvaraRadera
  16. Hej Petrusko och tack för en fin blogg!

    Jag är som de flesta helt enig i vad du säger att "köpa när andra säljer" Min tanke är dock att det är lätt att dra iväg all stridskassa lite pre-mature! Typ första bästa dipp. Man har hållt sig några veckor/månader från köpa knappen och när en lite dipp kommer peppras ordnarna ut!

    Lite nyfiken på din kassa och hur den krymper i dessa oroliga tider??

    Med en vänlig hälsning!
    Kris

    SvaraRadera
  17. Hej Anonym,
    Jag tycker H&M är mycket köpvärd på lång sikt (+5 år). De kommer fortsätta öka vinst och utdelning i många år framöver. Potentialen är enorm, webhandel har de bara skrapat på ytan, butiker kan de öppna tusentals bara på befintliga marknader och sedan finns ju massvis nya marknader att å in på.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  18. Hej Kris,
    Jag har ingen kassa utan är alltid fullinvesterad och arbetar med en kreditlina hos min mäklare. Senaste veckans köp har ökat min belåning och jag har krämat på så jag är på en nivå som närmar sig max vad jag accepterar.

    Jag har mycket utdelningar på väg och jag gör insättningar varje månad så det lättar snart igen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  19. Hej.
    Intressant blogg inlägg, är så gott som helt ny när det gäller aktier. Började ordentligt för 2 månader sedan.
    Har funderat på det där med utdelningsaktier och ha dem länge. Men när de går ner så pass mycket som de har gjort den här veckan känns det som om det kommer ta lång tid innan de kommer tillbaka på den nivån som jag köpte dem på. Vilket då gör att det tar ännu längre tid innan de börjar gå plus. Det är inte kul att se de röda siffrorna bli större och större.
    /Andreas

    SvaraRadera
  20. Andreas det är så det funkar med aktier. Tidigast om 5 år ser du resultatet. 2 månader är inget. Det går upp och ned. Så funkar det med aktier.
    mvh.jacke77

    SvaraRadera
  21. Tjena Andreas,
    Det du funderat på är en bra strategi, att köpa utdelningsaktier och äga dem länge. På lång sikt går kursen alltid upp i bra bolag. På kort sikt är det så mycket annat som spelar in och trycker aktiekursen åt endera hållet. Spektaklet på kinesiska har ju egentligen inget med tex H&M att göra men likväl har aktien backat.

    Att försöka tajma och sälja innan det backar är en riktig loserstrategi! Det lyckas ingen vanlig aktiesparare med. I princip inga proffs lyckas med det heller. Stort grattis till de enstaka superplacerarna som lyckas med det dock.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  22. *Spektaklet på kinesiska börsen

    SvaraRadera
  23. Tack för ditt svar!
    Är det värt att gå in i de stora bolag nu, med tanke på att det låter på de flesta att det kommer rasa mer. Kanske man kan vänta ett tag till och få det billigare, o andra sidan kanske man missar en uppgång då. Svårt det där...

    SvaraRadera
  24. Hej Andreas,
    Givet att man är långsiktig är stora bra bolag köpvärda nu men dela upp köpen och om du kan så köp aktier regelbundet. Ett bra sätt att minska risken att missa upp och nedgångar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  25. Hej hej Petrusko,

    Du köper ju på dig aktier hela tiden långsiktigt. Jag har också som filosofi att vara långsiktig, ca 25 - 30 år, och köpa på mig hela tiden varje månad. Har dock en fundering. Jag har egentligen börjat komma igång ganska sent (räknar inte med mitt IPS i detta), nämligen i november förra året och har nu ca 30 000 kr i aktier där de flesta har bra avkastning (Atlas, Castellum, Investor, Boston Pizza, Beijer Alma). Har köpt ganska mycket nu i senaste tidens dipp. Jag har väl en vinst på ca 2 000 kr på dessa. Eftersom det sannolikt kommer en stoooor dipp snart (?), om man tittar rent statistiskt sett, funderar jag på om jag kanske skulle sälja av delar, eller är det dumt? Hur hade du resonerat? Hoppas du har lust och tid att svara på detta. Skulle bli väldigt tacksam att få en kommentar från någon med lång erfarenhet från aktiemarknaden.

    Mvh,
    Sebbe

    SvaraRadera
  26. Varje dag köper jag lite lite mer av index. Får en hel del fina bolag!

    SvaraRadera
  27. Johnson & Johnson och Realty Income är två bolag jag vill få in i min portfölj, men båda ser för närvarande dyra ut. Eller vad säger du?

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...