Valutans inverkan på bra bolag

Jag får en hel del frågor om valuta och om jag köper USA-aktier "nu när dollarn är så stark", vad jag tror om svenska exportbolag osv.
Valutan är en faktor som kan göra stor skillnad kvartal till kvartal på redovisad vinst i lokal valuta. På längre sikt är det något annat, jag menar på att det på lång sikt "neutraliseras", det går upp och det går ned och jämnar ut sig i det långa loppet.

Nu så framförallt till min viktigaste poäng: En bra investering bär sig själv oavsett valutainverkan åt endera hållet! Jag menar alltså att de riktigt bra bolagen presterar så bra att på sikt är valutan inget hot för dem. De har en bra verksamhet som tål utmaningar från valutan och de har flexibilitet att parera osv om så behövs. Bra bolag är bra bolag oavsett valutautveckling!

Nedan är en bild på Atlas Copcos utveckling på riktigt lång sikt i jämförelse med dollarn.

Oro kring valutan eller att söka potential i valutan är högst kortsiktigt! Den långsiktige bör ej lägga stor vikt till valutan. Vad är då lång sikt? Åtminstone +5 år vill jag mena på, jag gillar att tänka decennier när jag tänker lång sikt.

Vadå Valuta? Jo, så här är det. När dollarn är förhållandevis hög som den är nu så blir ju varje dollar mer värd i svenska kronor. Alla svenska bolag som säljer i dollar får ju mer när pengarna växlas om till svenska kronor och tjänar således mer pengar. Exempel: 1 miljon dollar med dollarkurs 8,5 kronor jämfört med 6,5 kronor blir i svenska kronor 8.500.000 kr vs 6.500.000 kr, väldigt stor skillnad eller hur. Tvärtom så är amerikanska exportbolag förlorare på stark dollar. Bolag som tex Caterpillar och John Deere har det extra tufft nu i spåren av valutan men de är bra bolag så det går ingen nöd på dem och kom ihåg, på lång sikt jämnar det ut sig.

4 kommentarer:

  1. Håller med. Dessutom tycker jag inte dollarn är extrem. Dyr ja men bara jämfört med några år sedan. Var inte så länge sedan dollarn stod i 10-11 kr. Det var dyrt..

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym,
    tack för din kommentar. Ja, precis kring 10 år sedan den var uppe i 11 kr. Jag tror vi har dollarn på nuvarande eller högre nivå en tid framöver. Svårt att sia om dock, vi får se.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Jag läste i en artikel för inte länge sedan (tyvärr så sparade jag inte länken) att USD kan stiga till upp mot 10 SEK/USD och det bland annat på grund av att Sveriges riksdag de senare året satt Sverige i en situation då vi troligen kommer behöva låna pengar igen för att klara de framtida kostnaderna vilket sänker SEK.

    När USA snart börjar höja sin ränta så stiger värdet på USD.

    Till min tanke som har med våra investeringar att göra, hur kan vi tjäna pengar på detta ?

    Skall man sätta ett värde tex 8,8 eller 9,0 SEK/USD då vi tar våra utdelningar som vi får i USD och köper på oss Svenska bolag/Preffar och därmed få mer för pengarna, och sedan i framtiden om/när USD går ner igen så kan vi antingen sälja dem, eller bara använda deras utd i SEK för att köpa på oss USD utdelande aktier igen.

    Det är iaf vad jag själv tänker göra och har planerat för, och därför har jag investerat en hel del i USD utdelande bolag.

    Hur tänker du utnyttja en eventuell ökning av USD ?

    SvaraRadera
  4. Hej Skördetid,
    Tack för en bra kommentar med mycket intressanta tankar och frågeställning. Jag är inte på något sätt avskräckt från dollarn nu och tycker egentligen inte att nuvarande nivåer är "höga" men visst håller jag med om och agerar på det vis du säger. När dollarn stod kring 6,4 kr så lade jag en väldigt stor del av köpen i USA-aktier. Om den närmar sig 10-11 kr kan det tänkas att vikten av USA-köpen inte är så stor. Det här är ju återigen ett kortsiktigt tänk fast implementerat på långsiktig strategi/placeringar.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...