Börsveckan som gått. V45 2015

Veckan har varit av positiva tongångar och OMXS30 visar på en uppgång om knappt 2%, det är starkt.

Det bästa i gångna börsveckan i min värld var Avanzas uppdatering av prislistan med sänkt minicourtage på Svenska ETF:er. Läs mitt inlägg om det: http://petrusko.blogspot.se/2015/11/goda-nyheter-lagre-courtage.html

Jag lottade ut ett signerat exemplar av Anders Haskels bok "Bli grymt rik på aktier". Jag kommer även lägga upp en recension av boken inom kort.

USA visade styrka och förväntningar kring en förestående räntehöjning fick räntemarknaden i rörelse. REITs backade på bred front, läs mitt inlägg där jag förklarar varför: http://petrusko.blogspot.se/2015/11/darfor-faller-reits-nu.html

Volati släppte sin 9-mån rapport i veckan och i ett preffägarperspektiv såg den ok ut. Högre omsättning, sämre EBITDA men ett starkare kassaflöde. Angående transportstyrelsens förslag till nya regler för besiktning konstaterar Volati att de ej delar åsikten samt att om förslaget blir verklighet kommer det drabba dotterkoncernen Besikta negativt. Jag tycker Volati skall vara försiktiga med ökad belåning och säkerställa en stark finansiell grund att utveckla och stötta Besikta. Kanske är det enkelt löst för Besikta att sänka kostnaderna och parera intäktstappet men det är tänkbart att de hamnar i en situation där de behöver investera/förvärva eller på annat sätt ta större kostnader, då behövs en finansiellt stark ägare (inte en som redan är maxbelånad). Det är svårt att spekulera i omfattningen av potentiella utmaningar för Besikta men en sak är säker, det skadar inte att vara väl förberedd med starka resurser. Jag säger alltså inte att Volati är maxbelånade nu men om de gör ett större förvärv torde deras möjligheter till bankfinansiering vara begränsad för en tid.

Dividend Hawk skriver om Kraft Heinz utdelningshöjning: http://dividendhawk.blogspot.se/2015/11/dividend-increase-kraft-heinz-company.html

Artikel av Peter Benson om Teliasonera och Muddy Waters. http://www.pressreader.com/sweden/svenska-dagbladet/20151107/282505772478950/TextView

Jag kollade Avanzas Börspanel där bloggarna Snåljåpen och Nicklas Andersson var med och tipsade. Nicklas med twitternamn @investeraren var extra intressant att lyssna till. Dels rekade han fina bolag som jag gillar och han gjorde det med en sådan passion att det var svårt att inte ryckas med och gilla Starbucks mfl. =)  Kolla in klippet nedan:


4 kommentarer:

  1. Hej!

    Tack för det trevliga omnämnandet :)

    /Investeraren

    SvaraRadera
  2. Länken till Peter Bensons artikel om Telia är inte bra, leder till en svårläst "reader"-version
    korrekt länk är:
    http://www.svd.se/telias-vanner-avfardar-muddy-waters-lite-val-latt/av/peter-benson

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko!

    Tack för en mycket inspirerande blogg.

    De senaste dagarna har Castellum tappat lite och jag bedömer att den nu börjar närma sig en hygglig värdering igen.

    Vad tror du om detta bolag nu? Jag inser att du inte bryr dig så mycket eftersom många köp ger ett hyggligt gav men är nu en bra start i dina ögon?

    SvaraRadera
  4. Tjena,
    Ja jag tycker det är fint läge att börja köpa Castellum nu. Utdelningen höjs till våren och direktavkastningen är förhållandevis god. Placerar man på lång sikt och dessutom köper regelbundet tror jag den här blir kanon!

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...