Industrivärden värdering

Jag äger Industrivärden och jag gillar bolaget och vad aktien erbjuder i en investering. Det är hygglig direktavkastning och man får riskspridning via Industrivärdens många innehav i olika bolag.

I senaste rapporten redovisade de ett substansvärde om 159 kronor (30/9) och idag stängde Industrivärden c på 156,7 kronor, i linje med substansvärdet alltså. Visst, sedan 30/9 har sannolikt substansvärdet stigit något men det rör sig om några kronor norr ut kanske.

Historiskt brukar Industrivärden handlas med en substansrabatt på över 20%. Det är bara att konstatera att nuvarande värdering är hög och sannolikt ej uthållig. Jag tror fast att vi på sikt får se värderingen gå upp och ned, precis som den gjort historiskt. Från nuvarande värdering till tex 20% substansrabatt är det stor skillnad, det skulle motsvara en aktiekurs om cirka 127 kronor. En omvärdering sker ej över en natt men var så säker, den kommer, förr eller senare!


En lite relaterad sak är utvecklingen för Spiltan aktiefond Investmentbolag och vad man skall vänta sig framåt. Den fonden har gått makalöst bra nu i flera år och överpresterat mot börsen. Anledningen till detta består mångt i att investmentbolagens värdering stigit (substansrabatten minskat). Det är alltså klart tänkbart att fonden kan få en period där den går sämre än index, när substansrabatten åter ökar i investmentbolagen.

Jag gillar Spiltan Aktiefond Investmentbolag och sparar i den långsiktigt åt mina barn. Jag har även en slant i fonden i min IPS (Individuellt Pension Spar). Även Industrivärden finns i mina barns portföljer.

Läs mer om Spiltan Aktiefond Investmentbolag hos Avanza.

Läs mer om Industrivärden hos Di.se


3 kommentarer:

  1. Petrusko, du har helt rätt! I dagens börsvärld är det lätt att glömma bort att i andra tider handlas investmentbolag med ägar/maktintressen med betydande substansrabatt. Jag har tex köpt Kinnevik med ca 40% substanrabatt en gång i tiden. Industrivärden har ibland haft en rabatt kring 25 - t o m upp mot 30% - och nu är det skuldsatt högre än vad Lundberg gillar och handlas utan substansrabatt.
    Investor är dock undantaget - bolaget handlas med (viss) substansrabatt idag. Dessutom finns nog hyffsade dolda värden i Patricia Industries och EQT?

    SvaraRadera
  2. Tycker själv det är lite vanskligt att värdera investmentbolag med hänsyn på substansrabatt. Visserligen är det ganska rimligt att substansrabatten procentuellt sett ökar, men det kan även uppnås genom att substansvärdet ökar. Med det sagt så tycker jag Industrivärden har en något ansträngd värdering sett till sin viktade intjäningsförmåga. Den har i princip stått still sen Lundaluppen gjorde sin senaste analys. Tidigare ledningen har inte haft mitt största förtroende, känns som inget gjorts under de senare åren och lägg på det den tveksamma Volvoaffären. Ställer mig dock positiv till Lundberg vid rodret och väljer därför att ha kvar aktien även om den inte är billig idag.

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko och tack för en bra blogg!
    Industrivärden är onekligen ett fint investmentbolag, men värderingen är som sagt utmanade. Substansrabatten har dock sina begränsningar när det kommer till värdering av Industrivärden då nyckeltalet i allra högsta grad påverkas av hur högt eller lågt värderad börsen för tillfället är.

    Ett annat alternativ för att få en uppfattning om Industrivärdens verkliga värde är att beräkna hur mycket vinst varje innehav bidrar med för varje enskild aktie. Jag gjorde en uppskattning i början av året. Kanske dags för en uppdaterad uppskattning. Här är iaf uppskattningen för helåret 2014: http://langsiktiginvestering.se/2015/02/uppdaterad-uppskattning-av.html

    Mvh Långsiktig Investering

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...