Stuvat om lite i portföljen

Igår sålde jag mina preffar i Bank of America. Inte för att jag ogillar dem utan för att jag ville köpa lite annat och då var de första att stryka på foten dessvärre.

Idag köpte jag fler Atlas Copco b på 174,5 kronor och jag tog in Heimstaden pref som nytt innehav. Det blev en mixkalkyl som resulterade i mer utdelningskronor än Bank of America preffarna gav mig.


Heimstaden preff har jag spanat på sedan intro, har väntat på en acceptabel nivå att köpa på. Risken är rimlig det handlar främst om vad man är villig att betala för den risken och jag tycker jag gjorde en ok affär idag när jag tog in dem på 275 kronor. Jag tycker egentligen att ca 270 kr är en bra entry på den men som sagt, 275 kr är ok och jag kan leva med det. Akelius har betydligt lägre risk och handlas bara lite högre än denna. Heimstaden står ej inför en uppvärdering, tror snarare man kan få in den än lägre framöver.

På 275 kronor är direktavkastningen på Heimstaden ca 7,3%. Nästa X-date är 2/10, om några dagar bara alltså.

Läs mitt inlägg om Heimstaden i samband med introduktion http://petrusko.blogspot.se/2015/05/heimstaden-preferens.html



5 kommentarer:

  1. Hej
    En annan sak som jag inte förstår. Balder pref. c:a 340kr.
    Vad motiveras den kursen av ? Jmf. med Akelius c:a 300kr.
    Kan ju inte bara vara risk.
    Mvh

    SvaraRadera
  2. Du ligger helt rätt med dina köp av Atlas Copco, läs nedanstående artikel:
    https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2015/09/30/dags-att-kopa-verkstadsjatten.html

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
  3. SAS fortfarande värd att köpa eller det tåget har gått? Ska ner i ifall den inte är attraktiv nu?

    Mvh ett fan

    SvaraRadera
  4. Tjena,
    Jag tycker SAS pref är intressant. Har en liten slurk av den i väskan. På något års sikt är utdelningen ej hotad, sannolikt ej på längre sikt heller.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym om Balder pref,
    Det är många faktorer som spelar in vid värdering men om man bara ser till verksamhet/innehav så står det klart att Akelius med i princip uteslutande bostadsfastigheter har lägre risk än Balder.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...