Sprida risken, gå på minor och Volkswagen

Så här i spåren av Volkswagenkraschen är det högaktuellt att fundera kring risk, bolagsrisk och portföljsammansättning. Jag har klurat i de här banorna en tid och nu känns det mycket relevant med ett inlägg.

Anledningen till att jag spanat på detta en tid är ett av mina mål för året nämligen att öka antalet Castellumaktier med minst 10%. Jag har kommit en bit på vägen men är inte i närheten av mitt mål, tror jag ökat antalet kring 20% hittills. Castellum som redan är mitt största innehav med en viktning om cirka 16% av portföljen. Jag är inte nämnvärt orolig att Castellum skall braka ihop likt Volkswagen gjort men vem trodde att Volkswagen skulle göra det egentligen?

Jag funderar i banorna att ta det lugnt med köp i mina största innehav av anledningen att jag vill hålla nere bolagsrisken i min portfölj. Med 14% i H&M är portföljen väldigt utsatt om något händer bolaget. Nuvarande viktning i H&M och Castellum är jag hyggligt bekväm med men jag låter nog bli att vikta dem än tyngre.

Istället är jag klart lockad att ta in fler fina bolag att fördela risken på samt att öka i mina små innehav Atlas Copco och Johnson & Johnson. Jag är ingen superinvesterare som Warren Buffett eller något proffs som analytiker eller fondförvaltare, att sprida riskerna är sunt. Vissa småsparare förespråkar att ha en mycket koncentrerad portfölj men det kräver oerhört mycket mer kunskap och skicklighet och handen på hjärtat, hur många svennebanan är egentligen superinvesterare att klara detta uthålligt.

Tidigare har jag skrivit om indexinvestering och dess förträfflighet. Mitt pick bland indexinvesteringar är ETF:en Xact OMXSB Utd. Jag tror att jag har tagit en liten stek i denna ETF inom 6-8 månader. Jag gillar den och jag lockas av tanken att ha indexplacering för att vidare sprida/minska risken i portföljen.

Läs mitt inlägg om Xact OMXSB Utd: http://petrusko.blogspot.se/2015/03/indexsparande-for-dig-som-gillar.html

Läs mer om Xact OMXSB Utd hos Avanza.

I diagrammet ovan är en dagsfärsk fördelning av mina innehav. Utöver detta kan jag nämna att 26% av innehaven är noterade i dollar och 38% av väskan utgörs av fixed income.

Med flera innehav i portföljen med lägre viktning är man inte lika utsatt om något skulle hända ett specifikt bolag. Jag gillar detta men det är inget som får mig att fega ur fullständigt, jag är som sagt hyggligt bekväm med viktningen jag har i Castellum och H&M som är de som sticker ut med en betydligt tyngre viktning i min portfölj.

8 kommentarer:

  1. Har förespråkat detta länge. Gick själv på en mina med Tesco. Ägde det innan alla skandaler. Vem kunde ana med ett så fint bolag som presterat i 100 år. Hade nog nästan 20 % av portföljen i företaget. Det kändes och känns fortfarande. Numera har jag regel att inga bolag ska ta upp mer än 10% av portföljen. Man vet inte vem som kommer bli nästa.... och som du säger. Allt snack om koncentrerat portfölj är bara fel som småsparare. För att lyckas krävs bra kontakter så att man kan komma ur innan något händer. Det har man inte som småsparare. Det enda man kan göra är att skydda sig genom att sprida risker.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Warren lär ha sagt att "den som diversifierar vet inte vad hen sysslar med". Detta håller jag inte med om. Det spelar ingen roll hur duktig analytiker man är, man kan inte förutse saker som hänt i VW (eller i Northland). Jag har en regel att aldrig någonsin ha mer än ca 5 % i ett enskilt bolag, hur bra det än verkar vara. Det viktigaste är att bevara ens kapital (tror att det var Graham som sa det ;-)
    MVH

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för en bra blogg!
    Jag undrar om courtaget är samma när man handlar Xact OMXB som vanliga aktier på Avanza?
    Dvs om jag köper en post och har prisplan mini blir kostnaden 1kr?

    SvaraRadera
  4. Tjena P,

    Jag har funderat lite på den Xact OMXSB Utd, för att få lite diversifiering och utdelning men jag tycker inte den känns så pålitlig (motbevisa mig gärna). När jag läser om den så ska den dela ut mellan 3-4% av priset på ETF'n, och det skulle ju då betyda att om börsen kraschar (den följer med OMXS30) så får man väldigt mycket lägre utdelning det året. Jag tänker att du vill ha utdelningar som höjs år efter år och undrar då vad du tänker om framtida utdelningar i Xact Utd, eftersom du sugen på att investera i den?

    //Dubbel Utdelning

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym.
    Courtaget på Xact OMXSB Utd hos Avanza mini är 19 kr, alltså inte 1 kr som vanliga aktier. Hos Nordnet däremot är minicourtaget 1 kr på denna ETF.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym.
    Courtaget på Xact OMXSB Utd hos Avanza mini är 19 kr, alltså inte 1 kr som vanliga aktier. Hos Nordnet däremot är minicourtaget 1 kr på denna ETF.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Hej Dubbelutdelning,
    Jag förväntar mig en utdelning som går upp och ned i Xact OMXSB Utd. De kommer sänka den rätt som det är. Jag tror dock inte de är så digitala att de baserar den enkom på kursen utan de utgår nog även ifrån hur mycket utdelning innehaven cashar ut. Jag tror tex att de kommer höja utdelningen nästa sommar eftersom innehaven väntas höja.

    För vad den är så kan jag acceptera att utdelningen kan komma sänkas. Det är en investering som skall sänka risken och det gör den samtidigt som den betalar utdelning. Ändock en svajig sådan kanske över tiden.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  8. Skönt att få din syn på det, jag har inte läst från deras håll att de ska försöka hålla utdelningarna stabila mer än procentuellt, så känns bra att du tänker att det ändå måste finnas en gnutta "sunt förnuft" i deras utdelningar.

    //Dubbel Utdelning

    SvaraRadera

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...