Köp när andra säljer

Om man frågar någon som skall köpa något om de vill köpa billigt eller dyrt? Betala mycket eller lite? Så blir nog svaret det samma i flesta fallen.
På börsen är det tydligen inte lika solklart.

Som långsiktig investerare kan man dock dra nytta av marknadssvängningar och bolags cykler. Bra bolag fortsätter att vara bra bolag oberoende av börskurs. Just nu har börsen surat en tid och det har gjort många bolag billigare. Industribolag har backat än mer på grund av oro för världskonjunkturen och rädsla för minskade investeringar i tex traktorer, lastbilar mm. För vissa bolag kommer det kanske vara riktigt tuffa tider medan de riktigt bra bolagen tuffar vidare, kanske med något minskad vinst men ändå det tuffar på.

Bra bolag som tex Atlas Copco, CAT och Cummins kommer fortsätta vara bra, imorgon, om ett år, om tio år! Vad jag vill komma till är att när bra bolag som dessa backat kan det vara läge att kolla in dem för en eventuell långsiktig placering. Atlas B har tappat över 30% från sin toppnotering om 270 kr i år. Caterpillar och Cummins har tappat över 20% från toppnoteringarna i år. Fatta mig rätt, man skall inte köpa något bara för att det backat, det kan alltid backa 100% ytterligare! Men att köpa bra bolag när de dippar kan vara en bra plan. För den långsiktige är det alltid köpläge i bra bolag så när man dessutom kan handla till "rabatt" blir det ju extra bra.

Superinvesteraren Warren Buffett har sagt något i stil med: Var girig när andra är rädda och var rädd när andra är giriga. Med det menar han att man skall köpa när andra säljer. Marknaden är irrationell och ofta säljer aktörer aktier av helt andra anledningar än att bolaget är dåligt osv. Enklast är att köpa bra bolag och äga dem på lång sikt, inte bry sig om börsdippar utan bara fortsätta äga och köpa mer!

På sistone har jag köpt mycket Atlas Copco b efter att den gick under 200 kronor. Ett fantastiskt fint bolag med grym historik och god marknadsposition osv. Ett genuint bra bolag. Klart den kan backa mer på kort sikt men det är egalt, jag äger den på lång sikt och det är ett jättebra bolag. Om inte annat så kan jag glädjas åt lägre kurs för jag får ju ännu fler aktier när jag köper då. Om aktiekursen är 200 kr eller 170 kr imorgon har ingen större betydelse om 15 år. Något jag tycker kännetecknar ett bra bolag är pålitliga utdelningar. Antingen att bolaget aldrig sänkt som Atlas Copco eller att de har lång historik av årliga höjningar som tex Exxon mobil med cirka 30 år av årliga höjningar.

Om du tror på ett bolag, att det är genuint bra, då är du inte heller orolig över börskursen från dag till annan.

Volvo är världens största tillverkare av lastbilar, de tillverkar dessutom väldigt bra och uppskattade fordon så det är inte helt opassande att kalla dem störst och bäst. De handlas nu kring 85 kr och sedan toppen tidigare i år på dryga 120 kr är tappet cirka 30%. Jag tror att Volvo fortsatt kommer vara störst och bäst och att en investering kan ge god totalavkastning på lång sikt. Bolaget kan vara värt en titt. Själv avstår jag då de inte har en utdelning och utdelningshistorik som tilltalar mig. Då är jag mer attraherad av CAT och CMI som jag nämner tidigt i inlägget. Två fina bolag som i olika grad är konkurrenter till Volvo. De har liknande styrka i marknadsposition och de har fin utdelningshistorik. Läs mer om Volvo hos Avanza

Image courtesy of suphakit73 at FreeDigitalPhotos.net

5 kommentarer:

  1. Gillar också Atlas Copco och har köpt under 200 kr och den får gärna fortsätta sura. Att man får utdelning en gång på våren och en gång på senhösten tycker jag är trevligt. Dom sista två åren har jag också swingat i ett bolag som heter Ratos. Köpt kring 50 kr och sålt på våren innan utdelningen avskiljs kring 63 kr. Jag har i två år utnyttjat en korkad marknad kort sagt.

    Tack för en bra blogg

    SvaraRadera
  2. Det är tyst om skogen :-) Då köper jag gärna i omgångar. Finska skogsnäringen har problem men jag köper gärna UPM. Även Holmen.

    SvaraRadera
  3. Jag köper gärna Xact Bear.

    SvaraRadera
  4. På tal om "Köp när andra säljer" samt verkstad... köpte VW idag efter två tokras på två dagar! Ingen Petruskoaktie precis, men jag hoppas att det kan bli bra på sikt :)
    Tankar?
    /Krögarn

    SvaraRadera

Emilshus rapport Q1 2024 - Höjd prognos

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag var det dags för fastighetsbolaget Emilshus att presentera sin rapport för det fö...