Idag har jag köpt mer aktier i ett bra bolag

Jag har ökat i Atlas Copco b på 184 kronor idag. Antaget en oförändrad utdelning om 6 kronor ger det en direktavkastning om 3,26%. Utdelningen är fördelad på 3kr på våren och 3kr med X-date i slutet oktober. Snart dags för utdelning alltså!

På en antagen vinst om ca 12 kronor för innevarande år hamnar p/e talet på 15,3 vilket är mycket rimligt. Atlas Copco är ett mycket fint bolag som jag gärna ökar i på de här nivåerna. Min syn är mycket långsiktig och jag vill ha en högre viktning av detta bolag i min portfölj. Jag började köpa för någon månad sedan när den gick under 200 kronor och planerar att fortsätta köpa tills jag har åtminstone 3% viktning.

Läs även mitt inlägg från igår om att köpa bra bolag när andra säljer. http://petrusko.blogspot.se/2015/09/kop-nar-andra-saljer.html

Idag skrev nyhetsbyrån direkt att Carnegie rekar Atlas Copco:
Läs Carnegies köprek på Atlas Copco

11 kommentarer:

  1. Hej Petrusko! Bra köp! Vad tror du om Fortum nu?

    SvaraRadera
  2. Jag tror också stenhårt på Atlas och kommer fortsätta köpa på mig vid dessa delikater kurser. Ligger dock redan på 7.3%, så jag har några andra bolag jag vill vikta upp samtidigt. JNJ och Castellum bland annat. Sen vill jag plocka in Fortum och Emerson Electric i portföljen.

    SvaraRadera
  3. Har också köpt i Atlas. Men även några fler ABB. Det blir bra det här på lite sikt, men jag tror inte nedgången är över. Eller jag hoppas i varje fall inte det så att det går att köpa fler till lägre pris innan det vänder upp igen.

    SvaraRadera
  4. Hej, jag är nybörjare på börsen och gillar Investmentbolag, jag undrar: om jag äger Investor, vilket jag gör. Är det dåligt och klantigt att även köpa Atlas Copco? Jag gillar Atlas och tror mycket på bolaget. Hur ska jag tänka? kan man äga båda?

    Tack för en bra blogg!!

    Mvh
    Jonas

    SvaraRadera
  5. Hej Anonym,
    Fortum under 14€ är nog ett hyggligt köp på lång sikt. De har finanser att behålla utdelning kring 1€ i många år framöver. Man skall vara medveten om att låga elpriser förmodligen varar åtminstone till 2018-2019 men kanske flera år längre än så. Detta pressar aktien.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  6. Hej Jonas,
    Investmentbolag är generellt mycket bra investeringar på lång sikt, bra val där med Investor. Att äga Atlas parallellt med Investor är inte alls tokigt. I Investor får du ju en liten exponering i Atlas men genom att också äga den direkt får du mer exponering mot bolaget. Inga konstigheter alls.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  7. Hej

    tack för en grym och intressant blogg, du skrev för en tid sen om att du tycker att Exxon är intressant bolag att investera i just nu efter när börsen har svängt lite. Tycker du fortfarande att Exxon är intressant bolag att investera i?

    SvaraRadera
  8. Köpte liksom du på mig mer Atlas idag på 185 kr, hade inte möjlighet att bevaka den längre ner idag tyvärr. Men tror på detta företaget i det långa loppet.

    När jag kikar på Avanza nu så ligger direktavkastningen på 5,79 %? Räknar du på ett annat sätt?

    Fridens!

    / David

    SvaraRadera
  9. Hej Anonym,
    Exxon är det bästa oljebolaget i min bok. De har en fin verksamhet med intäkter även från oljerelaterade produkter (som snarare är vinnare på lägre oljepris). Att spå hur oljepriset kommer utvecklas kan ingen. Min tro är att det kommer vara "lågt" under överskådlig tid. Exxon tjänar pengar ändå.

    De har i princip obegränsad tillgång till finansiering tack vare sin AAA-rating. En otrolig styrka om det blir riktigt tuffa tider för konkurrenter... Exxon kan köpa vad de vill!

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  10. Tjena David,
    Om Avanza uppger så hög direktavkastning så beror det på att de räknar in extrautdelningen som var i våras. Den är ju passé och som namnet antyder av extraordinär art. Framåt skall man alltså inte räkna med extrautdelningen. För att undvika glädjekalkyl räknar jag med oförändrad ordinarie utdelning men de kan nog höja någon femtioöring.

    Ordinarie utdelning var senast 6 kronor och på Atlas b på ca 185 kr ger det 3,2% direktavkastning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  11. Jag köpte precis tillbaka mina SEB för 91,50 (de som jag sålde i somras för 110 kr). Det är inte omöjligt att SEB sjunker ytterligare, men jag är nöjd ändå. Hade jag inte sålt så hade jag varit här ändå. Nu fick jag över 18,5 kr per aktie och om utdelningen blir samma som i år så får jag 5,2% i utdelning till våren.

    Trevlig Kväll

    //Krusse

    SvaraRadera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...